Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2014

Η συμμετοχή του Συλλόγου Εργαζομένων Νοσοκομείου Αγ. Νικολάου στις κινητοποιήσεις στη Θεσσαλονίκη


Αντιπροσωπία του Συλλόγου Εργαζομένων του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου συμμετείχε στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στη Θεσσαλονίκη το Σάββατο 6/9, την ημέρα των εγκαινίων της Δ.Ε.Θ.

Οι κινητοποιήσεις αυτές αποτελούν έναν ακόμη σταθμό στο συνεχιζόμενο αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής της ανεργίας, των απολύσεων, της λιτότητας, των ιδιωτικοποιήσεων, των αλλεπάλληλων μνημονίων, των μεσοπρόθεσμων προγραμμάτων και νόμων που ξηλώνουν τα τελευταία ίχνη κοινωνικών, συλλογικών, εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων. 

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που επιβάλλονται νέες μειώσεις στα εισοδήματα των εργαζομένων, με την προώθηση νέου μισθολογίου στο Δημόσιο και με την υπερφορολόγηση (Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων – ΕΝΦΙΑ). Η Κυβέρνηση με την πολιτική της διευρύνει την ελαστική και εκ περιτροπής εργασία, την υψηλή ανεργία και προωθεί νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, στις παροχές των ταμείων πρόνοιας και στις κύριες συντάξεις.

Η Κυβέρνηση παράλληλα επιμένει στη συνέχιση των απολύσεων στο Δημόσιο, με 6.500 νέες απολύσεις μέχρι το τέλος του 2014 και με νέες απολύσεις τα επόμενα χρόνια μέσω του συστήματος της «αξιολόγησης», του «επανελέγχου», με διαφορετικά κριτήρια, της μετατροπής των συμβάσεων από ορισμένου σε αορίστου χρόνου, με την κατάργηση και την ιδιωτικοποίηση -ιδιαίτερα κοινωνικών- υπηρεσιών.
Η Κυβέρνηση, επίσης, συνεχίζει την πολιτική της καθημερινής πολύμορφης κατασυκοφάντησης της αποστολής και του έργου της Δημόσιας Διοίκησης και των εργαζόμενων σε αυτήν. Παράλληλα προωθεί τα σχέδιά της για αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου στην κατεύθυνση της κατάργησης των δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών στους εργασιακούς χώρους.

Το τελευταίο διάστημα οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο συσπειρώθηκαν γύρω απ’ τα σωματεία τους, πραγματοποίησαν πρωτόγνωρες σε μαζικότητα γενικές συνελεύσεις και με καθολικό τρόπο αρνήθηκαν να πάρουν μέρος σε οποιαδήποτε διαδικασία υλοποίησης του νόμου για την αξιολόγηση, καταθέτοντας τα φύλλα αξιολόγησης στα σωματεία τους. Η καθολική συμμετοχή στην Απεργία – Αποχή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. οδήγησε στην ακύρωση των χρονοδιαγραμμάτων της Κυβέρνησης και ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο, μέσα από τη συνέχιση αυτών των κινητοποιήσεων, για τη συνολική κατάργηση του νόμου.
Ακόμα ένας σημαντικός σταθμός αυτών των παρεμβάσεων αποτέλεσε η Συγκέντρωση – Συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 6/9 στο άγαλμα του Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη, με μεγάλη συμμετοχή εργαζομένων που όμως υποβαθμίστηκε σκόπιμα από τους τηλεοπτικούς σταθμούς των μεγαλοεπιχειρηματιών.
Στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων της Θεσσαλονίκης η Ε.Ε. της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. έδωσε συνέντευξη τύπου την Παρασκευή 5/9 στα Γραφεία της Ε.Δ.Ο.Θ.
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης που αφορά στις επιπτώσεις της κυβερνητικής πολιτικής στην Υγεία:

ΥΓΕΙΑ
Δαπάνες: Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δίνει το Σύστημα Λογαριασμών Υγείας για τα έτη 2009 -2012 (βλ. Δ.Τ ΕΛΣΤΑΤ), η συνολική τρέχουσα δαπάνη υγείας ως προς το ΑΕΠ, παρουσιάζει σταθερή πτωτική τάση από 10.03%, 9.34%, 9.67% σε 9.16% του ΑΕΠ για τα έτη 2009, 2010 , 2011 και 2012 αντίστοιχα, ενώ οι συνολικές δημόσιες τρέχουσες δαπάνες υγείας σημείωσαν μείωση κατά 2.0% το έτος 2011 έναντι του 2010 και κατά 12.6% το 2012 σε σχέση με τις δαπάνες του έτους 2011. Σύμφωνα πάλι με τα ίδια στοιχεία, η συμβολή του δημόσιου τομέα στην συνολική τρέχουσα δαπάνη, παρουσιάζει μείωση από 69,5% το έτος 2009 σε
68.0% το έτος 2012.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Esynet, oι λειτουργικές δαπάνες έχουν μειωθεί κατά 52,8% την περίοδο 2009 - 2013
Φαρμακευτική δαπάνη: η έκθεση του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ) (Ιούλιος 2014) με τον τίτλο: «Η φαρμακευτική αγορά στην Ελλάδα: Στοιχεία και Γεγονότα 2013» δείχνει ότι οι δαπάνες για υγειονομικό υλικό, φάρμακα, ορθοπαιδικό υλικό, χημικά αντιδραστήρια και υπηρεσίες από ιδιωτικές εταιρείες (αφορούν την ασφάλεια, την καθαριότητα, τη
σίτιση και εστίαση, τη συντήρηση κ.λπ.) μειώθηκαν, κατά 52,8% την περίοδο 2009 – 2013 (από 2,807 δισ. ευρώ το 2009 σε 1,324 δισ. ευρώ το 2013). Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης , με βάση το 2009 ήταν 17,13%.

Προσωπικό: Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η ΠΟΕΔΗΝ: Το προσωπικό στα δημόσια νοσοκομεία είναι κάτω των ορίων ασφαλείας. «Οι 2.900 προσλήψεις που ανακοινώθηκαν φαίνεται να είναι ένα εκλογικό «πυροτέχνημα» (όπως οι 2.900 του έτους 2011 και οι 2.500 του έτους 2012), αφού ακόμη δεν προκηρύχθηκαν παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργού από τον Απρίλιο, (από την προκήρυξη απαιτείται ένα έτος έως την ολοκλήρωση). Ακόμη όμως και εάν προχωρήσουν είναι σταγόνα στον ωκεανό, αφού αποχώρησαν προς συνταξιοδότηση 15.000 υγειονομικοί τα τελευταία τέσσερα έτη και έως τέλους του έτους θα αποχωρήσουν άλλοι 5.000 εξαιτίας την επικείμενων δυσμενών αλλαγών στο ασφαλιστικό.»

Οι σημαντικότερες αλλαγές που σημειώθηκαν στον τομέα της υγείας είναι:
- η μείωση της αμοιβής του προσωπικού,
- η μείωση του αριθμού των κλινών στα δημόσια νοσοκομεία και η περίπου αντίστοιχη αύξηση των κλινών στις ιδιωτικές κλινικές,
- η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης στα νοσοκομεία και τον ΕΟΠΥΥ,
- η εφαρμογή του Κλειστού Ενοποιημένου Νοσηλίου για την τιμολόγηση της νοσηλείας στα νοσοκομεία με ταυτόχρονη πριμοδότηση των ιδιωτικών κλινικών κατά 20% έναντι των δημόσιων νοσοκομείων.
- η αύξηση των χρημάτων που καταβάλουν οι ασφαλισμένοι για την πρόσβαση στις ιατρικές υπηρεσίες (ιατρικές επισκέψεις), την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων και τη φαρμακευτική αγωγή. Η Ελλάδα των μνημονίων είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο όπου εφαρμόζεται,
ταυτόχρονα, υποχρεωτική συνταγογράφηση βάσει ονόματος δραστικής ουσίας και υποχρέωσηχορήγησης από τον φαρμακοποιό του φτηνότερου γενόσημου φαρμάκου της συγκεκριμένης δραστικής ουσίας.
- Στην επιβολή ανώτατου πλαφόν στην ποσότητα και το κόστος χρήσης υγειονομικού και αναλώσιμου υλικού καθώς και τις δαπάνες μετακινήσεων των χρονίως πασχόντων (π.χ. αιμοκαθάρσεις, αεροθεραπείες, φυσικοθεραπείες),
- Στη μείωση της αμοιβής αλλά και του αριθμού των συμβεβλημένων προμηθευτών πρωτοβάθμιας υγείας.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω μέτρων που προστέθηκαν στη μείωση του εισοδήματος των νοικ οκυριών, το 2011 οι ιατρικές επισκέψεις στα δημόσια κέντρα υγείας αυξήθηκαν κατά 22%, οι εργαστηριακές εξετάσεις κατά 18% και οι νοσηλευθέντες κατά 9% συγκριτικά με το 2010 αλλά οι δαπάνες για φάρμακα, υγειονομικό και ορθοπεδικό υλικό και χημικά αντιδραστήρια μειώθηκαν κατά 21,22% .
Επίσης ο αριθμός των κλινών στα δημόσια νοσοκομεία κατά τη διετία 2010-11 μειώθηκε κατά 1.078 κλίνες (-2,8%) ενώ στις ιδιωτικές κλινικές αυξήθηκε κατά 893 κλίνες(+6%). Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η κρίση οδήγησε αρχικά στη μείωση των κλινών στις ιδιωτικές κλινικές, μετά
την έναρξη εφαρμογής των μνημονίων και τη θέσπιση των Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων από τον Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ επανέκαμψαν και αύξησαν σημαντικά τις διαθέσιμες κλίνες, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2009 (Πιν. 2.4 ή Διάγραμμα 1)
Όσον αφορά στο στελεχιακό δυναμικό της υγείας, το ιατρικό προσωπικό περιορίστηκε, αρχικά, κατά 457 άτομα και στη συνέχεια αυξήθηκε κατά 100 άτομα. Έτσι η αναλογία των γιατρών στο δημόσιο σύστημα υγείας είναι 2,6 γιατροί ανά 1 .000 κατοίκους και αν συνυπολογίσουμε στους γιατρούς του ΕΣΥ τους 5.504 συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ, η αναλογία είναι 3 γιατροί του δημόσιου συστήματος υγείας ανά 1.000 κατοίκους (Πιν. 2.4 και 2.5). Αντίστοιχα, στους νοσηλευτές/ριες παρόλο που ο αριθμός τους παραμένει λίγο ως πολύ σταθερός, η αναλογία τους ανά 1.000 κατοίκους είναι κάτω από το 50% του μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ( 3,8 και 8,7 αντίστοιχα)
Όπως ήδη αναφέρθηκε, μία από τις σημαντικότερες επιπτώσεις της κρίσης είναι η μεγάλη μείωση των δαπανών υγείας. Κατά το διάστημα 2009-2011 οι κατά κεφαλή δημόσιες δαπάνες υγείας μειώθηκαν κατά - 24,5% και οι κατά κεφαλή ιδιωτικές δαπάνες κατά -13,6% ενώ αντίθετα αυξήθηκε η κατά κεφαλή φαρμακευτική δαπάνη παρά τη γενικευμένη εφαρμογή μέτρων για τον περιορισμό της (Πιν. 2.5). Η κατάσταση στις υπηρεσίες υγείας επιδεινώθηκε ακόμα περισσότερο μετά το 2011.
Σύμφωνα με τη μελέτη της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, η δημόσια δαπάνη υγείας μειώθηκε κατά 30%, η ιδιωτική δαπάνη υγείας μειώθηκε κατά 25% και ο ανασφάλιστος πληθυσμός αυξήθηκε 100% ή κατά 1,5 εκατομμύρια αγγίζοντας συνολικά τον αριθμό των 3 εκατομμυρίων .

Οι αρνητικές επιπτώσεις είναι περισσότερο έντονες στην κατάσταση της υγείας και τις υπηρεσίες που παρέχονται προς τους μακροχρόνια ασθενείς. Οι περιορισμοί που τέθηκαν αναφορικά με τη δωρεάν κατανάλωση αναλώσιμων υλικών, φαρμάκων και τις μετακινήσεις για tην πραγματοποίηση των αναγκαίων θεραπειών με την επιβολή 11 ανώτατων πλαφόν, είχαν ως αποτέλεσμα το 64% των πασχόντων από χρόνια νοσήματα να αντιμετωπίζουν δυσκολίες πρόσβασης σε γιατρό και ιατρικές υπηρεσίες λόγω οικονομικών/εισοδηματικών περιορισμών και το 60% λόγου κόστους χρόνου (μεγάλες λίστες αναμονής).

Επίσης περιορίστηκαν οι προσυμπτωματικοί έλεγχοι και τα check -up, με αποτέλεσμα μόλις το 7,4 των χρονίως πασχόντων να διαπιστώνει το πρόβλημα στην υγεία του μέσω προσυμπτωματικού ελέγχου και μόλις το 14% με το καθιερωμένο check-up. Ο Κανονισμός Παροχών Υγείας του ΕΟΠΠΥ θέσπισε το δωρεάν προληπτικό έλεγχο μόνο για ορισμένες μορφές καρκίνου (μαστού, μήτρας και προστάτη) αγνοώντας την αξία της πρόληψης στην αντιμετώπιση των περισσότερων μακροχρόνια ασθενειών της εποχής μας. Τέλος το 19,2% των χρονίως πασχόντων μείωσε τις δαπάνες υγείας (κυρίως για ιατρικές επισκέψεις) και το 3% τις μείωσε για να εξασφαλίσει πόρους για την εκπαίδευση ή τις σπουδές κάποιου από τα μέλη της οικογένειάς του.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου