Κυριακή, 3 Νοεμβρίου 2013

Δεν βάζει στοίχημα πλέον ο Άδωνης ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις στο δεύτερο κύμα διαθεσιμότητας - Το Λασίθι "χαρακτηριστικό παράδειγμα όπου πρέπει να ληφθούν υπ' οψιν παράγοντες όπως η γεωγραφία μιας περιοχής ή το οδικό δίκτυο"


Αρκετές υπεκφυγές αλλά και σημαντικές ειδήσεις περιέχει η συνέντευξη του Άδωνη Γεωργιάδη στην Εφημερίδα Επενδυτής και τον δημοσιογράφο Αιμίλιο Νεγκή που είδε τα φώς της Δημοσιότητας σήμερα Σάββατο 2 Νοεμβρίου.
Από τη συνέντευξη θα θέλαμε να επισημάνουμε μόνο μερικά στοιχεία που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
  1. Στο ερώτημα σχετικά με το δεύτερο κύμα κινητικότητας (διαθεσιμοτήτων) και το αν θα επαναλάβει το στοίχημα με τους συνδικαλιστές ο Υπουργός Υγείας δεν απαντά.
  2. την ίδια στάση κρατά και στο ζήτημα των νοσοκομείων της περιφέρειας με πρόσχημα ότι μελετά τις προτάσεις των περιφερειών.
  3. Στο ερώτημα πως θα χρηματοδοτηθεί η πρωτοβάθμια φροντίδα το 2014 αποφεύγει να αναφερθεί με πρόσχημα ότι δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις και ότι βρίσκεται σε διαπραγμάτευση (άραγε με ποιους) για το θέμα των αλλαγών στην πρωτοβάθμια υγεία.
  4. Η πρόσβαση των ανασφάλιστων στο σύστημα περιορίζεται στο γνωστό πρόγραμμα voucher που δεν παρέχει παρά ελάχιστες υπηρεσίες και βεβαίως δεν μπορεί να καλύψει ούτε τα 3 εκατ. ανασφάλιστους, αφού κάθε χρόνο δεν θα ξεπερνά τις 100 χιλιάδες,
  5. Στην προσπάθεια να απαντήσει σχετικά με τους ανασφάλιστους αποκαλύπτει ότι στους σχεδιασμούς της συγκυβέρνησης είναι να διασφαλίσει απλώς ένα βασικό πακέτο υπηρεσιών για όλους και από εκεί και πέρα προφανώς θα πληρώνεις από την τσέπη σου.
  6. Σχετικά με τον ΕΟΠΥΥ παρά το γεγονός ότι αναφέρει ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις για τον αν θα είναι και πάροχος υπηρεσιών σε άλλο σημείο της συνέντευξης μιλά ότι η πρωτοβάθμια φροντίδα θα μεταφερθεί στο ΕΣΥ.
  7. Στην συνέντευξη ο Α. Γεωργιάδης επιμένει στην εφαρμογή των χαρατσιών στην υγεία, με πρόσχημα την ενίσχυση της υγειονομικής περίθαλψης των ανασφάλιστων.
  8. Τέλος μια επισήμανση εντύπωση προκαλεί η απουσία οποιασδήποτε ερώτησης σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών υγείας (ιδιωτικά χειρουργία, παράδοση της πρωτοβάθμιας σε ιδιώτες, των σχεδιασμών για παράδοση των εργαστηρίων των Νοσοκομειων κλπ)
Παρακάτω ολόκληρη τη συνέντευξη του Υπουργού Υγείας στον Επενδυτή:

- Είναι υγειονομικά αναγκαίο να γίνει αλλαγή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στη χώρα ή αυτό μας επιβάλλεται για δημοσιονομικούς λόγους από την τρόικα;
- Το ότι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα είναι δεδομένο. Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος της αναγκαιότητας αλλαγής της και όχι οι μνημονιακές μας υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, ο αναπροσανατολισμός των μικρών νοσοκομείων ήταν μια απόφαση η οποία είχε ληφθεί από το 2001, χωρίς ποτέ να υλοποιηθεί, λόγω πολιτικού κόστους. Όμως, πλέον δεν υπάρχει περιθώριο για χαμένο χρόνο ή χαμένες ευκαιρίες. Και αναμφισβήτητα η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης ενισχύει τόσο τα μεγάλα νοσοκομεία κορμού όσο και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

- Έχετε ανοίξει τον κοινωνικό διάλογο για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Κύριε υπουργέ, πόσα χρήματα θα έχουμε στη διάθεσή σας για την ΠΦΥ το 2014;
- Έχει ανοίξει διάλογος για τον ρόλο που πρέπει να διαδραματίζει ο ΕΟΠΥΥ, αν θα είναι μόνο αγοραστής υπηρεσιών ή και πάροχος. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε, όπως ξέρετε, κ. Νεγκή, τέσσερις μελέτες στα χέρια μας, οι οποίες έχουν τεθεί υπό διαπραγμάτευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, από όπου αναμένουμε να καταλήξουμε στη βέλτιστη απόφαση. Μια διαπραγμάτευση από όπου ο κ. Βαρνάβας αποφάσισε να απέχει και απέστειλε απλά την πρόταση του ΟΕΝΓΕ. Μετά θα μπορούμε να μιλήσουμε για συγκεκριμένο προϋπολογισμό, καθώς για παράδειγμα Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας παρέχεται και στο ΕΣΥ.

- Τι είδους υπηρεσίες θα λαμβάνουν οι πολίτες από το νέο, αναδιοργανωμένο σύστημα,. Οι ανασφάλιστοι θα έχουν πρόσβαση;
- Όποια και αν είναι η απόφαση στην οποία θα καταλήξουμε μέσα από τον διάλογο, δεν πρόκειται να διακυβευθούν, αλλά αντιθέτως θα αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Για τους ανασφάλιστους δηλαδή πολίτες οι οποίοι δεν δικαιούνται να έχουν βιβλιάριο απορίας, κάνουμε πραγματικά ό,τι. μπορούμε για την περίθαλψή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το voucher υγείας για 230.000 ανασφάλιστους, αλλά και η πρόθεσή μας να διατεθούν προς ενίσχυσή τους τα 25 ευρώ για νοσηλεία στα νοσοκομεία. Επίσης, σε συνεργασία με την Task Force και κυρίως τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα που θα παρουσιαστεί στον ελληνικό λαό μέχρι το τέλος αυτού του χρόνου, το λεγόμενο health safe net, δηλαδή ένα πακέτο υπηρεσιών υγείας που θα παίρνεις δωρεάν απαραιτήτως. Συζητούμε και το πώς αυτό θα χρηματοδοτηθεί.

- Δηλώσατε ότι εσείς προτιμάτε τον ΕΟΠΥΥ αποκλειστικά αγοραστή υπηρεσιών υγείας. Όμως, η πρόταση της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ κινείται προς τελείως αντίθετη κατεύθυνση. Υπάρχει πρόβλημα στη συνεργασία σας με τον πρόεδρο του οργανισμού;
- Πράγματι, οι σκέψεις κινούνται στο να είναι ο ΕΟΠΥΥ αποκλειστικά αγοραστής υπηρεσιών υγείας, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι αυτή θα είναι η τελική απόφαση. Έχω άλλωστε προσωπικά δεσμευτεί για έναν εξαντλητικό διάλογο με όλους, χωρίς αιφνιδιασμούς. Έχει μεγάλη σημασία η όποια απόφαση να υλοποιηθεί γρήγορα, ώστε και ο ΕΟΠΠΥ να γνωρίζει τον ρόλο του και εμείς να αντιμετωπίσουμε τα θέματα αποτελεσματικά, με αποκλειστικό γνώμονα μια ισχυρή Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Όσο για την πρόταση του ΕΟΠΥΥ, συντελεί στην πολυφωνία σε αυτόν τον τόσο σημαντικό διάλογο. Ο κ. Κοντός είναι πολύτιμος συνεργάτης στη δύσκολη μεταρρυθμιστική προσπάθειά μας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι σημαντικό να καταλήξουμε στη βέλτιστη απόφαση.

- Είδαν το φως της δημοσιότητας έγγραφα που φέρουν την έγκριση σας και αφορούν την έγκριση 4,5 εκατ. ευρώ για αμοιβή της Task Force για τη συμβολή της στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, ενώ έχουμε πληροφορίες για άλλα 9,8 εκατ. ευρώ. Τι ακριβώς αφορούν τα ποσά αυτά;
- Τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ δεν αφορούν αμοιβές της Task Force, η οποία άλλωστε δεν πληρώνεται από την Ελλάδα, αλλά από την Κομισιόν. Προέρχονται από το ΕΣΠΑ και θα διατεθούν, μέσα από ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, όταν βέβαια καταλήξουμε στο τι θα γίνει. Φυσικά γίνεται εύκολα κατανοητό ότι, ανάλογα με τις προσφορές, μπορεί αυτό το ποσό να είναι πολύ μικρότερο του προϋπολογισθέντος. Τα 9,8 εκατομμύρια, τα οποία προέρχονται και πάλι και από το ΕΣΠΑ, αφορούν τη συμφωνία συνεισφοράς που έχει υπογραφεί με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για την υποστήριξη του συνόλου των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, δηλαδή και των δέκα πυλώνων, εκ των οποίων μόνο ο ένας αφορά την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

- Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος της κινητικότητας και προχωρά ο σχεδιασμός νια τον δεύτερο. Πόσους εργαζομένους θα αφορά στον τομέα της υγείας και από ποιες υπηρεσίες θα προέλθουν Θα βάλετε και τώρα στοίχημα με τους συνδικαλιστές ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις;
- Πρέπει όλοι επιτέλους να καταλάβουμε ότι η κινητικότητα είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, καθώς μας βοηθά να υλοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις που θα ήθελαν μήνες, αν όχι χρόνια, πάρα πολύ γρήγορα. Σχετικά με τον δεύτερο γύρο της κινητικότητας, δεν μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα για το πόσους ακριβώς θα συμπεριλάβει, τη στιγμή που ακόμη μελετάμε τι θα γίνει με τις δομές υγείας στην περιφέρεια και με τον ΕΟΠΥΥ. Όταν έχω αυτή την πληροφορία, πιστέψτε με, θα τη μοιραστώ μαζί σας.

- Έχετε καταλήξει στο ποια επαρχιακά νοσοκομεία θα αλλάξουν χρήση Έχετε δηλώσει ότι σε κάθε νομό θα υπάρχει τουλάχιστον ένα. Ομως, υπάρχουν πολλοί νομοί που έχουν πάνω από δύο, π.χ. Αχαΐας, Ιωαννίνων, Ηρακλείου κ.λπ. Τι ακριβώς θα γίνει;
- Δεν έχουμε καταλήξει στο τι θα γίνει στην επαρχία, όπου οι συνθήκες είναι πολύ πιο σύνθετες από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς πρέπει να ληφθούν υπ' οψιν παράγοντες όπως η γεωγραφία μιας περιοχής ή το οδικό δίκτυο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που συνηθίζω να αναφέρω είναι το Λασίθι. Αυτή τη στιγμή έχουμε λάβει προτάσεις από τις υγειονομικές περιφέρειες τις οποίες θα μελετήσουμε με τους εμπλεκόμενους φορείς και φυσικά με τους τοπικούς εκπροσώπους.

- Πολύς θόρυβος έχει γίνει για το εισιτήριο των 25 ευρώ στα νοσοκομεία. Τελικά, από πότε θα εφαρμοστεί θα υπάρξουν εξαιρέσεις για χαμηλόμισθους και ανασφάλιστους;
- Για μία ακόμη φορά θέλω να ξεκαθαρίσω ότι το εισιτήριο των 25 ευρώ δεν έχει σχέση με τα πέντε ευρώ που καταβάλλονται για εξέταση από νοσοκομειακό ιατρό. Πρόκειται για μνημονιακή δέσμευση του Νοεμβρίου του 2012, με ημερομηνία έναρξης την 1-1-2014, και προβλέπεται η εφάπαξ καταβολή της μόνο σε περίπτωση νοσηλείας. Από τη στιγμή μάλιστα που τηρούνται και τηρούνται οι νοσοκομειακές δαπάνες, παραμένουν ανοιχτά για την επόμενη διαπραγμάτευση με την τρόικα το ενδεχόμενο εφαρμογής του μέτρου, η εξαίρεση των κοινωνικά αδυνάμων και η δέσμευση των σχετικών εσόδων για τους ανασφάλιστους.

- Η τελευταία έκθεση που δόθηκε στην τρόικα δείχνει ότι στο ΕΣΎ τα γενόσημα είναι μόλις το 28%, ενώ ο στόχος είναι τουλάχιστον 50%. Πώς σκοπεύετε να λύσετε το πρόβλημα;
- Πρώτα από όλα, πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι ένα γενόσημο φάρμακο είναι ακριβές αντίγραφο ενός πρωτοτύπου του οποίου η πατέντα έληξε. Με λίγα λόγια, έχει την ίδια βιοϊσοδυναμία και ελέγχεται τόσο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων όσο και από τους αντίστοιχους εθνικούς οργανισμούς του κάθε κράτους μέλους. Προς αυτή την κατεύθυνση, ως υπουργείο Υγείας στηρίζουμε τα αξιόπιστα γενόσημα, όπως για παράδειγμα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας, και εντείνουμε τους ελέγχους του ΕΟΦ ώστε να είναι απολύτως ασφαλή. Μην ξεχνάτε ότι τα γενόσημα επιλέγονται σε ποσοστό 70% σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, και αυτό δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Ο αγώνας, λοιπόν, για τα γενόσημα είναι εθνικός και μνημονιακός στόχος. Η διείσδυση των γενοσήμων κατά 60% συμβάλλει στο να έχουμε φθηνότερο φάρμακο, ενώ εξοικονομούνται πόροι οι οποίοι διατίθενται για παράδειγμα στην εισαγωγή στην αγορά καινοτόμων φαρμάκων για σπάνιες ασθένειες. Γι' αυτό και επιδιώκουμε την αύξηση της διείσδυσής τους με κίνητρα για τους ασφαλισμένους, τους ιατρούς και τους φαρμακοποιούς. Μειώνουμε συνεχώς την τιμή των φαρμάκων, προς όφελος τόσο του συστήματος υγείας όσο και των πολιτών, ενώ εντείνουμε τους ελέγχους του ΕΟΦ.

- Έχετε καταλήξει με ποιο τρόπο θα τιμολογούνται τα εκτός πατέντας φάρμακα και τα γενόσημα;
- Η τιμή των εκτός πατέντας φαρμάκων αντιστοιχεί είτε στο 50% της τιμής τους πριν λήξει η πατέντα τους είτε στον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν είναι υψηλότερος. Αναφορικά με τα γενόσημα, για όσα εντάχθηκαν από 1 1 2012, η τιμή τους ορίζεται στο 65% της τιμής του off patent και στη συνέχεια ακολουθείται δυναμική τιμολόγηση με 1% μείωση τιμής ανά 250.000 πωλήσεις ετησίως με ανώτατο όριο έκπτωσης το 20%, ήτοι 5.000.000 πωλήσεις. Για τα γενόσημα πριν από την 1 1 2012 θα έχουμε οριζόντιες μειώσεις κατά 5% ετησίως. Με λίγα λόγια, αναμένεται να πέσει δραματικά η τιμή των γενοσήμων, κάτι που πιστεύουμε ότι θα συμβάλει στην αύξηση της διείσδυσης τους.

- Να μείνουμε στα φάρμακα. Πού βρίσκεται η διαπραγμάτευση με την τρόικα για το θέμα της συνταγογράφησης των φαρμάκων με βάση τη δραστική ουσία;
Οι εκπρόσωποι της τρόικας, μέχρι και την τελευταία διαπραγμάτευση προ μηνός, είναι αμετακίνητοι στη συνταγογράφηση των φαρμάκων με βάση τη δραστική ουσία και όχι την εμπορική ονομασία, δηλαδή όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα.

- Εδώ και δύο χρόνια, ακούμε πρωτόκολλα συνταγογράφησης φαρμάκων, αλλά πρωτόκολλα δεν βλέπουμε. Προ ημερών ξεκίνησε η σταδιακή τους ενσωμάτωση στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, με συνέπεια αυτό να καταρρεύσει. Πού οφείλεται η δυστοκία και πώς σκοπεύετε να την αντιμετωπίσετε;
- Από την ενημέρωση την οποία έχω, το πρόβλημα που δημιουργήθηκε για μία μόλις μέρα δεν είχε καμιά σχέση με την ενσωμάτωση των πρώτων πέντε πρωτοκόλλων συνταγογράφησης, αλλά με τον σέρβερ της ΗΔΙΚΑ, και λύθηκε.

- Οι ιδιωτικές κλινικές και τα διαγνωστικά κέντρα αντιδρούν στην εφαρμογή από μέρους σας της αυτόματης επιστροφής (claw back) και έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Έχετε ήδη δηλώσει πως το μέτρο είναι άδικο. Υποστηρίζουν ότι ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ φτιάχτηκε με αυθαίρετο τρόπο. Πότε θα ζητήσετε τα χρήματα αυτά από τους παρόχους Αν αρνηθούν να τα δώσουν;
- Οι ιδιωτικές κλινικές και τα διαγνωστικά κέντρα πρέπει να κατανοήσουν ότι λάβαμε το μήνυμα της επίσχεσης εργασίας τους, και καλό είναι να μη συνεχίσουν να ταλαιπωρούν τους ασφαλισμένους. Πιστεύουμε ότι, μέσα από τη διαδικασία του διαλόγου που έχουμε εγκαινιάσει, θα βρούμε λύση στα πράγματι μεγάλα προβλήματα τα οποία υπάρχουν. Όμως, δεν είναι ώρα για τέτοιου είδους μέτρα, τα οποία δημιουργούν προβλήματα σε μια ήδη βεβαρημένη κατάσταση. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει ο ΕΟΠΥΥ να επανεξετάσει τη στάση του. Αναφορικά με τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ, γνωρίζετε καλά ότι το ποσό που διατέθηκε για τις ιδιωτικές κλινικές είναι συγκεκριμένο και το οριζόντιο μέτρο του clawback χρησιμοποιήθηκε αφενός επειδή ξεπεράστηκε και αφετέρου επειδή διαπιστώθηκαν περιπτώσεις για παράδειγμα υπερβολικών εξετάσεων. Βέβαια, δεν ευθύνονται όλοι και αυτός είναι ο λόγος που γίνονται εξονυχιστικοί έλεγχοι. Όσο για το αν αποδώσουν το ποσό που τους αντιστοιχεί λόγω του clawback, δεν νομίζω ότι μια ενδεχόμενη άρνηση θα ήταν συμφέρουσα. Εν ολίγοις, πράγματι το clawback είναι ένα οριζόντιο μέτρο, αλλά, μέσα από τους ελέγχους, στο μέλλον ο καθένας θα αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου