Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025

ΠΟΕΔΗΝ: Η απόφαση της συνεδρίασης του Γενικού Συμβουλίου στις 3/7/25

 


ΑΘΗΝΑ 8/7/2025

ΑΡ.ΠΡΩΤ.: 100

ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

3 ΙΟΥΛΙΟΥ 2025


 Συζητήθηκαν και επιβεβαιώθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΣΥ, η Πρόνοια και το ΕΚΑΒ, καθώς και τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων, όπως έχουμε περιγράψει στις ανακοινώσεις και στο πρόσφατο Συνέδριο. Έγινε αναφορά στην δικαστική διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού από την ΑΔΕΔΥ στο ΣτΕ που έγινε 6.6.2025 και αναμένεται η απόφαση, χωρίς ιδιαίτερη αισιοδοξία. Επίσης έγινε συζήτηση και για το πειθαρχικό Δίκαιο που προωθεί για ψήφιση η κυβέρνηση το οποίο αυστηροποιεί τις ποινές στις περισσότερες περιπτώσεις των πειθαρχικών αδικημάτων και επιπλέον αποκλείει τους αιρετούς από τα 5μελή πειθαρχικά συμβούλια στα οποία θα αποτελούνται από στελέχη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Αποφασίσαμε:

Πανελλαδική Πανυγειονομική κινητοποίηση την Παρασκευή 5.9.2025 εν όψει των εγκαινίων της ΔΕΘ. Συγκέντρωση 8.30πμ στο ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ Θεσσαλονίκης και πορεία στο Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.

Προκηρύσσουμε Στάση Εργασίας 8.00-15.00 για τα Νοσοκομεία της Θεσσαλονίκησς.24ωρη απεργία για τα Νοσοκομεία της Βορείου Ελλάδας, προκειμένου να συμμετάσχουν οι εργαζόμενοι στην συγκέντρωση και την πορεία.

Συμμετοχή το Σάββατο 6.9.2025 και ώρα 18.00 στο συλλαλητήριο που οργανώνει η ΑΔΕΔΥ στο άγαλμα Βενιζέλου στην Θεσσαλονίκη.

Στήριξη τοπικών μορφών δράσεων των Σωματείων Μελών για την ανάδειξη και επίλυση αιτημάτων.

Εξουσιοδότηση της Εκτελεστικής Επιτροπής για όποιο θέμα προκύψει.

Συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου στην Θεσσαλονίκη στα γραφεία της ΕΔΟΘ την Παρασκευή 5.9.2025 και ώρα 16.00

Διεκδικούμε:

Ένταξη στα ΒΑΕ

Επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού

Αυξήσεις μισθών

Επαρκή χρηματοδότηση

Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού

Μονιμοποίηση των επικουρικών – συμβασιούχων

Εξομοίωση μισθών των εργαζομένων του προγράμματος των 4.000 μέσω ΔΥΠΑ

Ενιαίο κλάδο Νοσηλευτικού Προσωπικού  

   

  Η ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΠΟΕΔΗΝ


Δευτέρα 7 Ιουλίου 2025

Aνακοίνωση του ΔΣ του συλλόγου εργαζομένων ΓΝΑΝ για το σχέδιο νόμου περί αναμόρφωσης του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων


Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των δημόσιων πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, των υπαλλήλων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των δημοτικών και κοινοτικών υπαλλήλων» αποτελεί αιτία πολέμου!

Δεν πρόκειται για μια απλή αυστηροποίηση των πειθαρχικών ποινών των δημοσίων υπαλλήλων αλλά για ένα απαράδεκτο, κυνικό και αντεργατικό σχέδιο, που στόχο έχει να ενισχύσει το κλίμα φόβου και τρομοκρατίας μέσα στους χώρους δουλειάς, να ποινικοποιήσει τη συνδικαλιστική και πολιτική δράση, με στόχο να προχωράει η αντιλαϊκή πολιτική «άνευ αντιρρήσεως».

Γι αυτό βαφτίζει πειθαρχικά παραπτώματα ενέργειες και δράσεις που συνδέονται με την κοινωνική, πολιτική και συνδικαλιστική δράση των δημοσίων υπαλλήλων, βάζοντας στο ίδιο καζάνι των πειθαρχικών παραπτωμάτων και των πειθαρχικών ποινών, τα αδικήματα του κοινού ποινικού δικαίου.

Αποτελεί τη φυσική συνέχεια του πογκρόμ πειθαρχικών διώξεων κατά αγωνιστών συναδέλφων, καθώς και των εκφρασμένων κυβερνητικών προθέσεων για κατάργηση της μονιμότητας στο Δημόσιο.

Οι επιλογές αυτές συνδέονται με την προσπάθεια εν μέσω σοβαρών και επικίνδυνων εξελίξεων σε διεθνές επίπεδο, να επιβληθεί σιγή νεκροταφείου στους χώρους δουλειάς, να υποταχθούν οι εργαζόμενοι στη γραμμή «τα κεφάλια μέσα» για να μη διαταραχθεί η κερδοφορία του κεφαλαίου και η προσαρμογή των επιλογών του στην πολεμική οικονομία.

Η κυβέρνηση καθόλου τυχαία, για ακόμη μία φορά, φέρνει σαν τον κλέφτη ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο μέσα στο καλοκαίρι, επιδιώκοντας να διαμορφώσει ένα ακόμα πιο ασφυκτικό και εκφοβιστικό πλαίσιο λειτουργίας και εργασίας των Δημοσίων Υπαλλήλων.

Το νομοσχέδιο έρχεται να ενισχύσει και να θωρακίσει τον αντιδραστικό Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα που διατήρησαν σε ισχύ όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ μέχρι σήμερα. Βλέπουμε την προσπάθεια ακόμα μεγαλύτερης διασφάλισης και δημιουργίας ενός αντιδραστικού και εχθρικού κράτους για τις ανάγκες και τις εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων, ώστε να είναι πιο «αποτελεσματικό», για να προωθεί τις στρατηγικές επιλογές των κυβερνήσεων και των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Αναλυτικότερα, με το νέο νομοσχέδιο:

 – Eισάγεται ως ιδιώνυμο πειθαρχικό αδίκημα η «άρνηση υπαλλήλου να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί στη διαδικασία αξιολόγησης»! Βέβαια, και με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις υπήρχε το πειθαρχικό αδίκημα της «αδικαιολόγητα μη έγκαιρης σύνταξης έκθεσης αξιολόγησης». Ωστόσο, η κυβέρνηση, μπροστά στην αδυναμία της να επιβάλει την αντιδραστική αξιολόγηση, ομολογεί την αποτυχία της και προσθέτει το ίδιο αδίκημα με διαφορετική διατύπωση και κυρίως με αυστηρότερες ποινές. Αρχικά, με ποινή προστίμου αποδοχών τουλάχιστον 2 μηνών και στη συνέχεια με την ποινή της οριστικής παύσης – απόλυσης στην περίπτωση αποχής από την αξιολόγηση για δύο συνεχόμενες αξιολογικές περιόδους. Δηλώνουμε για ακόμη μία φορά. Η αποχή από την αξιολόγηση σε εφαρμογή των αποφάσεων των συνδικαλιστικών μας οργάνων δεν είναι παράβαση καθήκοντος – δεν είναι πειθαρχικό παράπτωμα. Αποτελεί άσκηση του συνδικαλιστικού και συνταγματικού δικαιώματος στην απεργία. Το απεργιακό δικαίωμα δεν καταστέλλεται όσα πειθαρχικά αδικήματα και ποινές και εάν σκαρφιστούν!

– Παράλληλα, προβλέπεται ένα διευρυμένο και αυστηρότερο πλαίσιο ποινών. Εισάγονται νέες ποινές, όπως η αφαίρεση έως 4 μισθολογικών κλιμακίων και η στέρηση μισθολογικής εξέλιξης έως και 5 έτη. Αυξάνονται τα πρόστιμα αποδοχών που μπορούν να επιβάλουν οι πειθαρχικά προϊστάμενοι (π.χ. αύξηση του προστίμου του υπουργού από αποδοχές 3 μηνών σε 5 μήνες, κλπ.).

– Προστίθενται νέα αδικήματα για τα οποία μπορεί να επιβληθεί η ποινή της οριστικής παύσης – απόλυσης (π.χ. άσκηση εργασίας ή έργου με αμοιβή χωρίς προηγούμενη άδεια της υπηρεσίας!). Ταυτόχρονα, διατηρείται η «ανάξια» ή «αναξιοπρεπής» συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας, η «παράβαση υποχρέωσης εχεμύθειας», ως λόγοι οριστικής παύσης – απόλυσης, παραπτώματα που έχουν αξιοποιηθεί κατά κόρον για να ποινικοποιηθεί η συνδικαλιστική δράση. Ενισχύονται σημαντικά οι περιπτώσεις για τις οποίες μπορούν να επιβληθούν εξοντωτικά οικονομικά πρόστιμα που μπορούν να φτάσουν έως και 30.000 ευρώ ή ακόμη και 100.000 ευρώ!

– Διευρύνονται οι περιπτώσεις για θέση υπάλληλου σε αυτοδίκαιη αργία από τη Διοίκηση χωρίς τη γνώμη του Πειθαρχικού Συμβουλίου (π.χ. σύλληψη, επιβολή περιοριστικών όρων αντί προσωρινής κράτησης, κλπ.). Είναι γνωστό ότι πολλοί συνάδελφοι αγωνιστές έχουν συλληφθεί στο πλαίσιο της ποινικοποίησης της συνδικαλιστικής δράσης! Δεν θα επιτρέψουμε να επιβληθεί μια τέτοια διαδικασία σε συνάδελφο που διώκεται ποινικά για πολιτική – συνδικαλιστική δράση!

– Καταργείται η συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στα Πειθαρχικά συμβούλια και προβλέπεται αποκλειστική σύνθεσή τους με μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, δηλαδή διορισμένους συμβούλους του Δημοσίου, σαν ένα άλλο σώμα πραιτοριανών που θα κάνει γρήγορα και αποτελεσματική τη δουλειά. Η κυβέρνηση θέλει να ξεμπερδεύει με τα τελευταία ψήγματα εκπροσώπησης των εργαζομένων, οι οποίοι ούτως ή άλλως ήταν μειοψηφία και δεν καθόριζαν την λειτουργία και τις αποφάσεις του Πειθαρχικού Συμβουλίου. Μπορούσαν, όμως, εάν το ήθελαν να αποτελέσουν τα μάτια και τα αυτιά των συναδέλφων και να ξεσκεπάσουν αυθαιρεσίες και στημένες διώξεις. Αυτό δεν μπορούσε να ανεχτεί η κυβέρνηση, γι’ αυτό και είχε καταργήσει ήδη τους αιρετούς στα Πειθαρχικά Συμβούλια σε μια σειρά από κλάδους, όπως στους εκπαιδευτικούς και στους εργαζόμενους στον ΕΦΚΑ.

– Το μόνο που απομένει στο νομοσχέδιο ως εκπροσώπηση των εργαζομένων είναι η δυνατότητα να παραστεί, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος τριτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, προκειμένου να τοποθετηθεί ενώπιον τον Πειθαρχικού Συμβουλίου, ύστερα από αίτηση του διωκόμενου υπαλλήλου. Πρόκειται για μία προκλητική και αστεία κοροϊδία, αφού ο εκπρόσωπος δεν θα μπορεί να έχει καμία ουσιαστική επιρροή στην πειθαρχική διαδικασία. 

– Επιπλέον, αποκλείονται από τη σύνθεση και οι δικαστές, όπως ίσχυε μέχρι τώρα, από τους οποίους προέρχονταν οι Πρόεδροι των Πειθαρχικών Συμβουλίων. Έτσι, οι Νομικοί Σύμβουλοι, δηλ. οι δικηγόροι του κράτους που έχουν αποστολή να υπερασπίζονται το Δημόσιο ως εργοδότη θα έχουν την αποκλειστική δικαιοδοσία να εκδικάζουν τις πειθαρχικές διώξεις του Δημοσίου εναντίον των δημοσίων υπαλλήλων.

– Καταργείται η δυνατότητα άσκησης ένστασης κατά των αποφάσεων των Πειθαρχικών Συμβουλίων, δηλαδή ένα θεμελιώδες δικαίωμα νομικής προστασίας των δημοσίων υπαλλήλων. Έτσι, οι συνάδελφοι θα αναγκάζονται να στρέφονται στη δαπανηρή, ψυχοφθόρα και χρονοβόρα διαδικασία της δικαστικής προσφυγής. Παράλληλα, προβλέπονται περιπτώσεις που ο υπάλληλος δεν έχει ούτε δικαίωμα δικαστικής προσφυγής (επιβολή ποινής αποδοχών έως 1 μήνα), δηλαδή καταργείται κάθε δικαίωμα δικαστικής προστασίας!

– Εισάγεται ο θεσμός της πειθαρχικής συνδιαλλαγής. Στη διαδικασία αυτή, ο διωκόμενος υπάλληλος καλείται να ομολογήσει την ενοχή του, δηλαδή να υπογράψει μία δήλωση μετανοίας, με αντάλλαγμα την επιβολή μικρότερης ποινής. Ασκείται δηλαδή ένας ανέντιμος εκβιασμός που προσβάλλει την αξιοπρέπεια των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι καλούνται σε μία ντροπιαστική δήλωση «αποδοχής της πειθαρχικής τους ευθύνης», προκειμένου να αποφύγουν τα χειρότερα, αφού δεν θα μπορούν να έχουν δικαιολογημένα καμία εμπιστοσύνη στην έκβαση της πειθαρχικής διαδικασίας, όπως αυτή διαμορφώνεται με το νομοσχέδιο.

– Ακόμη, εισάγεται ο πρωτοφανής τρόπος επιδόσεων με e-mail, το οποίο θα θεωρείται ότι ο διωκόμενος υπάλληλος το έλαβε 3 εργάσιμες ημέρες από την αποστολή του, ανεξάρτητα από το εάν έχει απαντήσει ο ίδιος ότι έλαβε γνώση! Για την πιο απλή περίπτωση που ο υπάλληλος θα βρίσκεται σε νόμιμη άδεια, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη!! Με αυτόν τον τρόπο εισάγεται μία αδιανόητη υποχρέωση των υπαλλήλων να έχουν συνεχή πρόσβαση στα e-mail τους εκτός εργασίας τους, κατά παράβαση κάθε έννοιας εργασιακού δικαιώματος εργάσιμου χρόνου.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με το νομοσχέδιο εκσυγχρονίζει και επιταχύνει την πειθαρχική δικαιοσύνη για τους δημοσίους υπαλλήλους για να επέλθει η κάθαρση από τα γνωστά φαινόμενα διαφθοράς, να «τιμωρηθούν οι επίορκοι», κλπ.

Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Καταρχάς, σε κάθε μεγάλο κύκλωμα που αποκαλύπτεται, από πίσω κρύβονται οι συνήθεις ύποπτοι, ανώτατα διευθυντικά αλλά και συνδικαλιστικά στελέχη που συνδέονται είτε με αυτή είτε με προηγούμενες κυβερνήσεις. Επιπλέον, το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο τιμωρεί ήδη αρκετά σοβαρά τα πραγματικά σοβαρά αδικήματα – πλαστογραφίες, διαφθορά, εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας κ.ά. Και τώρα τα εγκλήματα αυτά μπορούν να τιμωρηθούν αυστηρά, ακόμη και με απόλυση. Δεν χρειάζεται νέος νόμος γι’ αυτά!

Με το νομοσχέδιο αυτό, επομένως, το κράτος δεν στοχεύει στους επίορκους. Θωρακίζει έναν πειθαρχικό μηχανισμό που θα λειτουργεί ως φόβητρο για όσους τολμούν να σηκώνουν κεφάλι, να διεκδικούν, να αντιστέκονται, να μη σιωπούν.

Είναι αποκαλυπτικές οι ήδη υπάρχουσες περιπτώσεις πειθαρχικών διώξεων συναδέλφων, που αποδεικνύουν πως ο στόχος δεν είναι οι «επίορκοι», αλλά όσοι αντιστέκονται. Χαρακτηριστική είναι η υπόθεση εργαζόμενου στο Μουσείο Αλεξανδρούπολης, ο οποίος διώχθηκε, επειδή εξέφρασε την αντίθεσή του στην παρουσία ΝΑΤΟϊκών δολοφόνων στον χώρο του μουσείου, με την κατηγορία της «παραβίασης υποχρέωσης εχεμύθειας». Εκπαιδευτικοί διώχθηκαν με την κατηγορία της «κακόβουλης άσκησης κριτικής προς την προϊσταμένη αρχή», επειδή ανέδειξαν μια σειρά από ελλείψεις στα σχολεία ή με την κατηγορία της «αναξιοπρεπούς και ανάρμοστης συμπεριφοράς» για τη συμμετοχή σε κινητοποιήσεις για την προάσπιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων, καθώς των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών τους.

Με το νέο πλαίσιο, όλα αυτά τα «αδικήματα» θα τιμωρούνται πιο εύκολα, πιο γρήγορα, πιο αυστηρά, δίνοντας πλήρη ελευθερία στην αυθαιρεσία της διοίκησης. Την ίδια στιγμή που υψηλόβαθμα στελέχη του κρατικού μηχανισμού, για σοβαρά ποινικά αδικήματα, παραμείναν στις υπηρεσίες τους.

Συναδέλφισσες-συνάδελφοι,

Βρισκόμαστε μπροστά στην επιχειρούμενη ένταση της επιθετικότητας της Κυβέρνησης, της στοχοποίησης όποιου εργαζόμενου αγωνίζεται, στην προσπάθεια παρεμπόδισης και φίμωσης της συνδικαλιστικής δράσης, στην απόπειρα πλήρους υποταγής των εργαζόμενων στο Δημόσιο μέσα και από τις επιχειρούμενες αλλαγές στο πειθαρχικό δίκαιο. Θωρακίζουν το Κράτος, μπροστά στις επικίνδυνες πολεμικές εξελίξεις και τον κίνδυνο γενικευμένης ανάφλεξης.

Οι απαράδεκτες, αυταρχικές διατάξεις τους, που στην ουσία λένε «απαγορεύεται να μιλάς και να διεκδικείς», αποκαλύπτουν τον φόβο τους. Φοβούνται, γιατί ξέρουν πως ένα μεγάλο μέρος των δημοσίων υπαλλήλων δεν έχει συμβιβαστεί και επιλέγει να σταθεί απέναντι στις επιλογές τους, να υπερασπιστεί τα συμφέροντά του, να σταθεί δίπλα στους εργαζόμενους, στον λαό. Φοβούνται, γιατί βλέπουν ότι αναπτύσσεται ένα ρεύμα αγώνα και αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής και μέσα στο Δημόσιο. Φοβούνται τον αγώνα των εκπαιδευτικών που δίνουν ένα δίκαιο αγώνα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική «αξιολόγηση». Φοβούνται τον αγώνα των υγειονομικών που αναδεικνύουν τις εγκληματικές ελλείψεις στα δημόσια Νοσοκομεία στο πλαίσιο της πολιτικής που αναγορεύει την υγεία σε εμπόρευμα. Φοβούνται το μαχητικό κίνημα των συναδέλφων στους Δήμους και Περιφέρειες που διεκδικούν μέτρα υγείας και ασφάλειας για να σταματήσει η ανθρωποθυσία των αλλεπάλληλων εργατικών ατυχημάτων.

Γι’ αυτό και καταφεύγουν σε τέτοια νομοθετήματα, πατώντας πάνω στο διαχρονικό αντιδραστικό καθεστώς του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. Δεν τους φοβόμαστε. Έχουμε το δίκιο με το μέρος μας και τη δύναμη του συλλογικού μας αγώνα.

Μπροστά στο νέο αντιδραστικό κατήφορο της κυβέρνησης δηλώνουμε:

Δεν δεχόμαστε ένα πειθαρχικό δίκαιο που αντιμετωπίζει τη συνδικαλιστική δράση, το απεργιακό δικαίωμα, το δημοκρατικό δικαίωμα του κάθε συναδέλφου να ασκεί κριτική κλπ. ως εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου.

Τους υπενθυμίζουμε! Και άλλοι προσπάθησαν να βάλουν φίμωτρο στους εργαζόμενους και να καταστείλουν τους αγώνες των Δημοσίων Υπαλλήλων και τη συνδικαλιστική τους δράση, με ιδιώνυμα, απειλές, διώξεις και ποινές. Απέτυχαν παταγωδώς. Το ίδιο θα συμβεί και τώρα. Η ταξική πάλη δεν καταργείται με νομοσχέδια και διατάγματα!

Κανένας μόνος του – Καμία μόνη της! Τώρα είναι η ώρα να δυναμώσει η αλληλεγγύη! Η απάντηση στον αυταρχισμό της κυβέρνησης είναι η συσπείρωση στα σωματεία μας! Γινόμαστε όλοι μία γροθιά για όποιον συνάδελφο βρεθεί αντιμέτωπος με την αυθαιρεσία της πολιτικής ηγεσίας, των Διοικήσεων και των «προθύμων» τους.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους σε ετοιμότητα, σε αγωνιστικό ξεσηκωμό και συμπόρευση.

Να μην τολμήσει η Κυβέρνηση της ΝΔ να καταθέσει αυτό το απαράδεκτο σχέδιο νόμου.

Όλοι στον αγώνα,  ενωμένοι θα τα καταφέρουμε ακόμα μια φορά!

Εκ του ΔΣ


Σάββατο 5 Ιουλίου 2025

H Ο.Ε.Ν.Γ.Ε καταγγέλλει τη σύλληψη δύο εφημερευόντων Ψυχιάτρων της Πολυδύναμης Νοσηλευτικής Μονάδας Ψυχικής Υγείας Αττικής (πρώην Ψ.Ν.Α. Δαφνί)

H E.Γ. της Ο.Ε.Ν.Γ.Ε καταδικάζει τη σύλληψη δύο εφημερευόντων Ψυχιάτρων της Πολυδύναμης Νοσηλευτικής Μονάδας Ψυχικής Υγείας Αττικής (πρώην Ψ.Ν.Α. Δαφνί), στο Α.Τ. Χαϊδαρίου την Τετάρτη 2/7, μέρα γενικής εφημερίας του νοσοκομείου. Καταγγέλλουμε τις ενέργειες ενός εκ των δύο αστυνομικών του Α.Τ. Ηρακλείου, οι οποίοι συνόδευαν ασθενή για ακούσια εξέταση, με αποτέλεσμα οι δύο συνάδελφοι να συλληφθούν, ενώ εφημέρευαν, και να παραμείνουν επί ώρες στο αστυνομικό τμήμα. Ο εν λόγω αστυνομικός μεθόδευσε την σύλληψη με ανυπόστατες κατηγορίες, επειδή «διαφώνησε» με την ιατρική γνωμάτευση των δύο συναδέλφων οι οποίοι έκριναν ότι ο ασθενής δε χρήζει νοσηλείας. Πρόκειται για απαράδεκτο αλλά όχι μεμονωμένο περιστατικό αστυνομικής αυθαιρεσίας και παρέμβασης στο έργο των εφημερευόντων ψυχιάτρων.

Αέρα στα πανιά της αστυνομικής αυθαιρεσίας έχει δώσει η εγκύκλιος της Γ.Α.Δ.Α. και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, με βάση την οποία οι εφημερεύοντες ψυχίατροι είναι υπόλογοι για την έλλειψη διαθέσιμων κρεβατιών για νοσηλεία ψυχιατρικών ασθενών και αρκεί μία ενημέρωση προς τους αστυνομικούς που συνοδεύουν εισαγγελικά περιστατικά, ότι δεν υπάρχουν κρεβάτια για νοσηλεία, για να τους απαγγελθούν κατηγορίες για παράβαση καθήκοντος.

Καταγγέλλουμε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας, τον αρμόδιο για τα θέματα ψυχικής υγείας υφυπουργό κ. Βαρτζόπουλο αλλά και τον υπουργό υγείας κ. Γεωργιάδη οι οποίοι αρνούνται, παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις της Ο.Ε.Ν.Γ.Ε, να πάρουν θέση ώστε να ανακληθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος. Ο στόχος τους είναι προφανής. Η καλλιέργεια κοινωνικού αυτοματισμού και η στοχοποίηση των γιατρών, συνολικά των υγειονομικών, για τις τραγικές ελλείψεις των δημόσιων ψυχιατρικών δομών για πρόληψη, θεραπεία και ψυχοκοινωνική αποκατάσταση. Μετατρέπουν τους υγειονομικούς σε αποδιοπομπαίους τράγους για τα αποτελέσματα  της πολιτικής της Ε.Ε. της εμπορευματοποίησης και της ιδιωτικοποίησης της ψυχικής υγείας, που υλοποιούν με συνέπεια όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις για χάρη των Μ.Κ.Ο. και των επιχειρηματικών συμφερόντων που έχουν μετατρέψει την ψυχική οδύνη σε προϊόν αγοροπωλησίας . Άλλωστε ο ίδιος ο υπουργός υγείας διαφημίζει ιδιωτικά μαγαζιά που λυμαίνονται το χώρο της ψυχικής υγείας, αξιοποιώντας το ρημαδιό που άφησε πίσω της η ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, όπως έκανε πρόσφατα με την πρώτη αδειοδοτημένη ιδιωτική δομής απεξάρτησης. Η τελευταία εξέλιξη με την σύλληψη των δυο συναδέλφων είναι άκρως ανησυχητική και για έναν ακόμα λόγο: υποκρύπτει την αντίληψη πως η Ψυχιατρική νοσηλεία και γενικά η Ψυχιατρική περίθαλψη δήθεν εντάσσονται στην σφαίρα της ποινικής καταστολής και όχι της ιατρικής. Μια επικίνδυνη – αναχρονιστική – σκοταδιστική αντίληψη, φορέας της οποίας είναι ο ίδιος ο κ. Βαρτζόπουλος μέσω διατάξεων – εγκυκλίων – δηλώσεων και η οποία διαχέεται από την πολιτική ηγεσία «προς τα κάτω».

Καταγγέλλουμε την αρμόδια υποδιοικήτρια του 2ου Περιφερειακού Δικτύου Ψυχικής Υγείας κ. Χριστοφιλέα, η οποία όχι μόνο δεν έκανε τίποτα για να αποτρέψει την σύλληψη και προσαγωγή στο αστυνομικό τμήμα των συναδέλφων που εφημέρευαν και την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος τους, αλλά τη διευκόλυνε, διαβεβαιώνοντας την αστυνομία ότι θα βρει γιατρούς να τους αντικαταστήσει. Όσο για τον διευθυντή ιατρικής υπηρεσίας της Πολυδύναμης Νοσηλευτικής Μονάδας Ψυχικής Υγείας Αττικής αλλά και τον υπεύθυνο του τμήματος διαχείρισης θεραπευτικών διαδικασιών,  ο μεν πρώτος δήλωσε αναρμόδιος, ο δε δεύτερος μετακύλησε την ευθύνη για την συνεννόηση με την αστυνομία στους εφημερεύοντες ψυχιάτρους. Στο ίδιο έργο θεατές για μία ακόμη φορά. Όλοι τους ΑΦΑΝΤΟΙ για πολλοστή φορά.

Είναι τεράστιες οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου υγείας, όχι μόνο για την απαράδεκτη σύλληψη των δύο συναδέλφων αλλά και για την ταλαιπωρία του ασθενούς και της οικογένειας του, οι οποίοι παρέμειναν όλη τη νύχτα στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Ψ.Ν.Α. Δαφνί. Τελικά ο ασθενής δε νοσηλεύτηκε με τη σύμφωνη γνώμη των οικείων του, όπως αρχικά είχαν γνωματεύσει οι δύο συνάδελφοι που σύρθηκαν στο αστυνομικό τμήμα. 

Απαιτούμε ο διοικητής της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας, κ. Ροΐλος, άμεσα να υλοποιήσει τη δέσμευσή του στη συνάντηση που είχε στις 3/7 με αντιπροσωπεία της Ο.Ε.Ν.Γ.Ε, του Σωματείου των Εργαζομένων, της 5μελούς επιτροπής της Ε.Ι.Ν.Α.Π και του σωματείου των ειδικευόμενων του Ψ.Ν.Α. Δαφνί, για πλήρη διερεύνηση του περιστατικού, απόδοση ευθυνών σε όλους τους εμπλεκόμενους και πλήρη νομική υποστήριξη στους συναδέλφους, στους οποίους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για ψευδορκία και για παράβαση καθήκοντος Το ίδιο απαιτούμε και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου προστασίας του πολίτη αλλά και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου δικαιοσύνης.

Ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι η Ο.Ε.Ν.Γ.Ε. ήδη εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε όλες τις αναγκαίες νόμιμες ενέργειες για την απόδοση ευθυνών σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Καλούμε τους συναδέλφους να καταγγέλλουν στα συνδικαλιστικά τους όργανα, την ΟΕΝΓΕ, τις Ενώσεις Νοσοκομειακών Γιατρών και τα πρωτοβάθμια σωματεία των νοσοκομείων αντίστοιχα περιστατικά αυθαιρεσίας.

Απαιτούμε:

Εδώ και τώρα να αποσυρθούν οι ανυπόστατες κατηγορίες για «ψευδορκία και παράβαση καθήκοντος» σε βάρος των δύο συναδέλφων.

Εδώ και τώρα να ανακληθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος του υφυπουργού ψυχικής υγείας , της Γ.Α.Δ.Α. και του υπουργείου προστασίας του πολίτη.

Εδώ και τώρα να αναπτυχθούν οι αναγκαίες κρατικές δομές που θα παρέχουν σύγχρονες, απολύτως δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης για να μπει τέλος στην Οδύσσεια των ασθενών και των οικογενειών τους.

Εδώ και τώρα να αναπτυχθεί ο αναγκαίος αριθμός κρατικών κινητών μονάδων ψυχικής υγείας ώστε να απεμπλακεί πλήρως η αστυνομία από τη μεταφορά ασθενών για εξέταση μετά από εισαγγελική παραγγελία.

ΥΓ.: «Αναρωτιόμαστε». Είναι αρμοδιότητα των αστυνομικών που συνοδεύουν ένα εισαγγελικό περιστατικό για εξέταση, να αποφασίζουν αν πρέπει να νοσηλευτεί ή όχι; Αν έτσι έχουν τα πράγματα, τότε να ανατεθεί στην αστυνομία να εξετάζει τους ασθενείς και να αποφασίζει αν πρέπει να νοσηλευτούν ή όχι. Αν έτσι έχουν τα πράγματα, οι εισαγγελικές παραγγελίες για ακούσια ψυχιατρική εξέταση να εκτελούνται στα αστυνομικά τμήματα.


Παρασκευή 4 Ιουλίου 2025

Η τοποθέτηση του Γ. Μανουσάκη στη συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕΔΗΝ την Πέμπτη 3/7/25

 
Όσον αφορά την περίπτωση με το λάθος που έγινε στο Τζάνειο, θα ήθελα να πω ότι λάθη γίνονται σε όλα τα συστήματα υγείας. Γίνονται και στην Ελλάδα και θα γίνονται. Έχουν γίνει πολλές μελέτες οι οποίες δείχνουν και τους παράγοντες οι οποίοι προκαλούν τα λάθη. 

Και δεν είναι απλό το θέμα. Δουλειά ενός συστήματος υγείας είναι να προσπαθεί να βρίσκει τους τρόπους να περιορίζει τα λάθη. Και η δική μας δουλειά ως επαγγελματίες υγείας είναι να εφαρμόζουμε όσο μπορούμε κάποια συστήματα για να περιορίζονται τα λάθη. 

Όμως, μελέτες έχουν δείξει ότι βασικός λόγος για τον οποίο γίνονται λάθη στο ελληνικό σύστημα υγείας  είναι η υποστελέχωση. Είναι ένας  από τους βασικούς λόγους, όπως επίσης και η υπερεργασία και οι συνθήκες εργασίας του προσωπικού.

Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα έπρεπε να αναδειχθεί  από την ΠΟΕΔΗΝ  και όχι να βγαίνουμε και να λέμε ψέματα στην κοινωνία ότι δεν γίνονται λάθη και ότι γίνονται με ασφάλεια οι μεταγγίσεις.

Γιατί ένας εκπρόσωπος ενός συνδικαλιστικού οργάνου να βγαίνει και να λέει ψέματα στην κοινωνία;

Έχουμε κανένα λόγο να πούμε ψέματα στην κοινωνία;

Η πραγματικότητα είναι αυτή: λάθη γίνονται, θα γίνονται και  για να μειωθούν τα λάθη θα πρέπει να στελεχωθούν σωστά τα νοσοκομεία.

Τώρα, στο ζήτημα του συναδέλφου που ήταν ΔΕ, προέκυψε ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που εκεί έχει ευθύνες η προηγούμενη ηγεσία της ΠΟΕΔΗΝ.

 Το καθηκοντολόγιο των συναδέλφων νοσηλευτών ΔΕ  βγήκε τον Αύγουστο του 2022 και μετά έγιναν τροποποιήσεις, αν θυμάστε, το Νοέμβριο του 2022 από την τότε Υπουργό κα. Γκάγκα. Εκεί λοιπόν δεν δόθηκε επαγγελματική αυτονομία στους νοσηλευτές ΔΕ με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εκτελέσουν καμία ουσιαστικά νοσηλευτική πράξη χωρίς την παρουσία υπεύθυνου νοσηλευτή και χωρίς τις οδηγίες υπεύθυνου νοσηλευτή. 

Επίσης διατηρήθηκε και στην τροποποίηση το επικίνδυνο,  αντιεπιστημονικό και αντιδεοντολογικό άρθρο που λέει ότι μπορεί ο βοηθός νοσηλευτή να εκτελεί νοσηλευτικές πράξεις μετά από υπόδειξη του υπεύθυνου νοσηλευτή και την αποκλειστική ευθύνη τη φέρει ο υπεύθυνος νοσηλευτής. Αδιανόητα πράγματα που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού.

Τότε λοιπόν η ΠΟΕΔΗΝ έβγαλε μια ανακοίνωση, υπήρξε και κάποια απόφαση του Γενικού συμβουλίου, κατά πλειοψηφία προφανώς, που ανέφερε   ως  επιτυχία της ΠΟΕΔΗΝ την  τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης σύμφωνα λέει και με τις υποδείξεις των ΣΥΝΔΕ.

Που οι  ΣΥΝΔΕ, εντάξει, θεωρητικά είναι και θα είναι σωματεία διασπαστικά και κλαδικά. Εγώ όμως μπορώ να δεχτώ ότι κάποιοι συνάδελφοι κλαδικά μπορούν να έχουν εκπροσώπηση μέσα από τους  ΣΥΝΔΕ, αλλά οι σύλλογοι αυτοί  έχουν να κάνουν εκλογές  πάρα πολλά χρόνια. Και βέβαια  πραγματικά δεν ξέρω αν οι ΣΥΝΔΕ συμφωνούν με αυτή την υπουργική απόφαση για το καθηκοντολόγιο.

Η υπουργική απόφαση λοιπόν της Γκαγκα για το καθηκοντολόγιο, αυτή τη στιγμή έχει δημιουργήσει το ιδιόμορφο καθεστώς να γίνονται νοσηλευτικές πράξεις από συναδέλφους νοσηλευτές ΔΕ παράνομα και αναγκαστικά, γιατί βρίσκονται οι συνάδελφοι να είναι μόνοι τους βάρδια ειδικά στα περισσότερα νοσοκομεία και χωρίς "υπεύθυνο νοσηλευτή".

Εμείς ως σωματείο μετά το Νοέμβριο του 2022 στείλαμε επιστολή στο Υπουργείο Υγείας και την ξαναστείλαμε τώρα όπου  λέμε ότι δεν εφαρμόζεται η υπουργική απόφαση αναγκαστικά και αναφέρεται   ποιοι έχουν την ευθύνη,  οι διοικήσεις που βγάζουν τα προγράμματα. 

Και όμως αυτοί που είναι εκτεθειμένοι αυτή τη στιγμή είναι οι συνάδελφοί μας οι νοσηλευτές ΔΕ.

Εκεί λοιπόν εμείς ως σωματείο προτείναμε κάτι το οποίο κάποιοι από εδώ μέσα  μπορεί να μην συμφωνούν. Προτείναμε  να τροποποιηθεί η υπουργική απόφαση για το καθηκοντολόγιο των νοσηλευτών ΔΕ και να συμπεριλάβει όλες τις νοσηλευτικές πράξεις που διδάσκονται στις ΣΑΕΚ. 

Και στις ΣΑΕΚ αυτή τη στιγμή υπάρχουν περιγράμματα σπουδών που λένε ποιες νοσηλευτικές πράξεις διδάσκονται και θεωρητικά αλλά και πρακτικά. Τουλάχιστον να υπάρχει αντιστοιχία της εκπαίδευσης με την πράξη και με τη νομοθεσία για τα καθήκοντα.

Τώρα αν θα πρέπει μελλοντικά να προτείνουμε και να ζητήσουμε να υπάρχει μόνο ένα επίπεδο νοσηλευτικής και να είναι μόνο το πανεπιστημιακό, εντάξει, να γίνει αυτή η πρόταση,

Αλλά μέχρι να γίνει αυτό δεν μπορούν να είναι εκτεθειμένοι οι συνάδελφοι ΔΕ που εκτελούν πράξεις  αναγκαστικά γιατί είναι μόνοι τους στη βάρδια. 

Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα, απασχολεί χιλιάδες συναδέλφους σε όλη την Ελλάδα και θα πρέπει η ΠΟΕΔΗΝ να δει πώς μπορεί να γίνει παρέμβαση σε αυτό. Να γίνει εξώδικο  προς το Υπουργείο Υγείας που να λέει ότι δεν εφαρμόζεται η υπουργική απόφαση Γκάγκα και  να ζητηθεί η τροποποίησή της, να γίνουν προτάσεις για το τι μπορεί να γίνει. Είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα που θα πρέπει η Ομοσπονδία να ασχοληθεί προσεχτικά και όχι με τον τρόπο που ασχολήθηκε το προηγούμενο διάστημα.

Άλλο σημαντικό ζήτημα, και εκεί θέλω τρία λεπτά, είναι το ζήτημα των Βαρέων.

Το 2012, με τον τότε νόμο με τον οποίο προβλεπόταν η ένταξη όλων των δημοσίων υπαλλήλων στο ΙΚΑ,  προβλεπόταν ότι          οι πριν το 2011 ασφαλισμένοι του δημοσίου θα έχουν δικαίωμα επιλογής ασφαλιστικού φορέα. Ο νόμος έλεγε ότι μπορεί να υπάρχει υπουργική απόφαση που να εξειδικεύει αυτές τις ρυθμίσεις. Έλεγε μπορεί να υπάρξει υπουργική απόφαση,  και όχι  ότι επιβάλλεται να υπάρξει.

Ο ΕΦΚΑ, λοιπόν, ουδέποτε εφάρμοσε αυτή την πρόβλεψη του νόμου του 2011. Ουδέποτε δόθηκε η δυνατότητα σε εμάς που είμαστε ασφαλισμένοι και που έχουμε διοριστεί πριν το 2011 να επιλέξουμε ασφαλιστικό φορέα, δηλαδή  δεν μας δόθηκε η επιλογή να έχουμε ασφάλιση ΙΚΑ με καθεστώς ΒΑΕ.  Προσπάθησαν μεμονωμένα συνάδελφοι και ζήτησαν να επιλέξουν,  και οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν από τον ΕΦΚΑ.

Εάν τότε εφαρμοζόταν ο νόμος δεν θα υπήρχε πρόβλημα, θα μπορούσαμε να είμαστε όλοι στα βαρέα, αλλά η κυβέρνηση δεν το έκανε, και δεν το έκαναν και οι επόμενες κυβερνήσεις που ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια. 

Παράλληλα την ίδια περίοδο το 2011 υπήρξε η έγκριση του τότε τροποποιημένου κανονισμού βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.  Εκεί λοιπόν περιλαμβάνονται μια σειρά από επαγγέλματα που έχουν σχέση με την υγεία και σε ένα σημείο της Υπουργικής Απόφασης υπάρχει η αναφορά και οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, μέσα στην Υπουργική Απόφαση για το κανονισμό βαρέων. Ούτε αυτό εφαρμόστηκε.

Από το 2011 και μετά πολλά νοσοκομεία σ' όλη την Ελλάδα ακόμα και αυτούς που διορίζονται μετά το 2011 δεν τους εντάσσουν στο καθεστώς ΙΚΑ και δεν τους βάζουν ένσημα βαρέα και ανθυγιενά. 

Εγώ βρήκα στο δικό μου το νοσοκομείο τον κωδικό με τον οποίο παίρνουν βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα όσοι διορίζονται μετά το 2011. Ο κωδικός είναι ο 069 και υπάρχει πράγματι στο κανονισμό του ΕΦΚΑ, όπου  αναφέρεται ως κωδικός ασφάλισης Βαρέων και Ανθυγιεινών για μόνιμους εργαζόμενους του δημοσίου

Παρόλα αυτά  πολλά νοσοκομεία δεν εφαρμόζουν την ασφάλιση σε ΒΑΕ ακόμα και γι αυτούς που διορίζονται μετά το 2011 και  ένα από τα νοσοκομεία αυτά είναι και ο Ευαγγελισμός.  Νομικά λοιπόν εκεί υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα για αυτό το θέμα γιατί ακόμα και όσοι συνάδελφοι  διορίζονται μετά το 2011 δεν έχουν ασφάλιση βαρέων και ανθυγιεινών σε κάποια νοσοκομεία. 

Επίσης,  αν μας δώσει ο Γεωργιάδης και ο Υπουργός Εργασίας τώρα  τη δυνατότητα να μπούμε τσε ασφάλιση ΒΑΕ εμείς  που έχουμε διοριστεί πριν το 2011  και όσοι έχουν διοριστεί μετά το 2011 και δεν τους έχουν βάλει ασφάλιση ΒΑΕ, έχει μεγάλη σημασία με ποιος όρους θα μπούμε στα ΒΑΕ.

Εκεί λοιπόν υπάρχει ένα ζήτημα μεγάλο διαπραγμάτευσης της Ομοσπονδίας με τα υπουργεία Εργασίας και Υγείας. 

Το αντίστοιχο παράδειγμα του παρελθόντος είναι το παράδειγμα των εργαζόμενων στην καθαριότητα των δήμων.  Αυτοί το 1999 πέτυχαν  την πρώτη ένταξη στα ΒΑΕ, ο μόνος κλάδος του δημοσίου που μπήκε σε ασφάλιση  βαρέων και ανθυγιεινών. Όμως οι ρυθμίσεις ήταν τέτοιες που δεν βόλευαν τους εργαζόμενους να μπουν σε ασφάλιση ΒΑΕ, με αποτέλεσμα για πολλά χρόνια οι περισσότεροι εργαζόμενοι να μην έχουν μπει και να μην μπορούν  να βγουν πιο νωρίς σε συνταξιοδότηση. 

Μετά από απεργίες, όπου έκλειναν  Χριστούγεννα την καθαριότητα και γέμιζαν  σκουπίδια οι πόλεις, κατάφεραν  το 2007 και υπήρξε ρύθμιση, η οποία αναγνώριζε κάποια χρόνια ως πραγματικά από τα προηγούμενα ειδικά αυτούς που δεν είχαν μπει από το 1999 μέχρι το 2007, και έτσι τελικά μπόρεσαν  πάρα πολλοί και έφυγαν  με καθεστώς ΒΑΕ πιο νωρίς σε συνταξιοδότηση.

Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟΕΔΗΝ να δημιουργήσει  μια επιτροπή και με τη βοήθεια και νομικών και ανθρώπων που ξέρουν το ασφαλιστικό σύστημα να καταλήξουμε σε μια πρόταση σε σχέση με τη διαπραγμάτευση με τα υπουργεία Υγείας και Εργασίας γιατί διαφορετικά υπάρχει ο μεγάλος κίνδυνος να βγει ο Γεωργιάδης και να πει  "βάζω τα επαγγέλματα Υγείας του δημοσίου στα Βαρέα και τα Ανθυγιεινά"  και τελικά αυτοί οι οποίοι θα ωφεληθούν και θα συνταξιοδοτηθούν πιο νωρίς να είναι απειροελάχιστοι.

 Επίσης το τελευταίο που θέλω να πω είναι ότι  για τους συναδέλφους του ΟΑΕΔ τους 4.000 θα πρέπει να είναι ξεκάθαρη θέση της Ομοσπονδίας ότι δεν ικανοποιούμαστε  από την πρόσφατη Υπουργική  Απόφαση για τους μισθούς τους και ζητούμε πρώτον τη μονιμοποίησή τους και δεύτερον να πληρώνονται με το ενιαίο μισθολόγιο τουλάχιστον, γιατί οι μισθοί που προβλέπει η πρόσφατη υπουργική απόφαση  είναι πολύ πιο κάτω από το ενιαίο μισθολόγιο. Κάνουν την ίδια δουλειά με εμάς, κάνουν τα ίδια καθήκοντα, δουλεύουν σχεδόν  δέκα χρόνια και παίρνουν πολύ λιγότερα χρήματα.

Tην τοποθέτηση σε ηχητικό αρχείο μπορείτε να την ακούσετε ΕΔΩ


Ο Γ. Μανουσάκης είναι πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕΔΗΝ εκλεγμένος με την παράταξη "Αγωνιστική Συσπείρωση Υγειονομικών"