Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2017

ΠΟΕΔΗΝ: Απαντήσεις του Υπουργού Υγείας στην κινητοποίηση της Πέμπτης 23-11-2017

ΑΘΗΝΑ 24/11/2017
ΑΡ. ΠΡΩΤ.: 3908

ΠΡΟΣ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΜΕΛΗ ΠΟΕΔΗΝ

Συνάδελφοι,
Την Πέμπτη 23/11/2017 πραγματοποιήσαμε απεργιακή κινητοποίηση για την εξόφληση των μισθών και την μονιμοποίηση του προσωπικού με ελαστικές μορφές απασχόλησης.

Συγκεντρωθήκαμε έξω από το Υπουργείο Υγείας και ζητήσαμε να συναντήσουμε τον Υπουργό όλοι οι εργαζόμενοι. Η πρόθεση του Υπουργού ήταν να δει μόνο μία ολιγομελή αντιπροσωπεία. Κατ’ απαίτηση των συγκεντρωμένων εργαζόμενων ανοίξαμε την πόρτα του Υπουργείου και εισήλθαν όλοι οι συγκεντρωμένοι.
Ζητήσαμε να έρθει ο Υπουργός στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου Υγείας να απαντήσει στα αιτήματά μας μπροστά σε όλους τους εργαζόμενους. Όπως κι έγινε.

Τέθηκαν τα αιτήματα από τον Πρόεδρο της ΠΟΕΔΗΝ και από συναδέλφους, επικουρικό, εργολαβικό, ΟΑΕΔ, πρώην εργολαβικό προσωπικό. Τονίσαμε ότι το εν λόγω προσωπικό καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες, αντικατέστησαν σε ένα μικρό μέρος μόνιμο προσωπικό που αποχώρησε. Στηρίουν τη λειτουργία των Νοσοκομείων, των Προνοιακών Μονάδων, των Κέντρων Υγείας, του ΕΚΑΒ, δεν έχουν χρήματα ούτε για φαγητό αφού δεν τους καταβάλλεται ο μισθός, δεν ανέχονται να γίνονται πίνγ πονγκ, μεταξύ Υπουργείου Υγείας και Ελεγκτικού Συνεδρίου για να ενισχύσει το αφήγημά της η κυβέρνηση ότι «για όλα φταίνε οι δικαστές» που δεν την αφήνουν να κυβερνήσει. Είπαμε ότι ο σκοπός της κυβέρνησης είναι η ομηρία των 10.000 και πλέον συμβασιούχων στη Δημόσια Υγεία για ψηφοθηρικούς λόγους. Η κυβέρνηση ενδιαφέρεται για τα ψηφαλάκια και «Γαία πυρί μιχθήτω» για τα Νοσοκομεία.
Ευρηματικά ήταν τα πανό μας.
Μάλιστα επειδή ήταν συγκεντρωμένοι έξω από το Υπουργείο Υγείας οι συνταξιούχοι το πανό που είχε σύνθημα «ψωμί κι ελιά με Τσίπρα ... πρωθυπουργό και Πολάκη ... υπουργό» ήταν επίκαιρο.
Πολύ επίκαιρο.
Ο Υπουργός απάντησε στα αιτήματα που θέσαμε:

Καταβολή μισθοδοσίας και μονιμοποίηση επικουρικού προσωπικού.
Θα αναλάβει πρωτοβουλίες είπε προς το Ελεγκτικό Συνέδριο για να διευθετηθεί η καταβολή της μισθοδοσίας και εάν χρειασθεί θα νομοθετήσουν στη Βουλή. Σε κάθε περίπτωση είπε θα εξοφληθούν οι εργαζόμενοι.
Οι καθυστερήσεις στην καταβολή της μισθοδοσίας είπε είναι αναπόφευκτες. Δεν εξετάζουμε είπε την μονιμοποίηση των υπαλλήλων παρ’ ότι συμφωνούμε ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, καθ’ ότι δεν μας αφήνουν τα μνημόνια. Θα εφαρμόσουμε την απόφαση που πάρθηκε για τους συμβασιούχους των ΟΤΑ.
Μετά τα μνημόνια βλέπουμε.
Μάλιστα ο κος Πολάκης τόνισε πολλές φορές ότι οι δικαστές σαμποτάρουν την κυβέρνηση.
Τονίσαμε στον Υπουργό ότι η κυβέρνηση νομοθετεί και ως εκ τούτω η ίδια αρνείται να νομοθετήσει την μετατροπή των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου ελέω μνημονίων.
Το συμπέρασμα είναι ότι οι συνάδελφοι θα ταλαιπωρούνται στην καταβολή της μισθοδοσίας έως τη λήξη των συμβάσεων. Μετά την 31/12/2018 δεν υπάρχει καμία δέσμευση από την κυβέρνηση για την τύχη τους.

Προσωπικό ΟΑΕΔ με κοινοτικά κονδύλια.
Ο Υπουργός μας είπε ότι έχει συμφωνήσει με την Υπουργό Εργασίας και τον ΟΑΕΔ για την παράταση των συμβάσεών τους για ένα έτος.

Πρώην εργολαβικό προσωπικό.
Υπηρετούν με συμβάσεις έργου που μετατράπηκαν σε συμβάσεις εργασίας και λήγουν 31/12/2018. Υπενθυμίσαμε στον Υπουργό ότι στο Ν. 4430/2011 άρθρο 63 περιλαμβάνεται διάταξη που ορίζει ότι ο χρόνος απασχόλησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 24μηνο. Μάλιστα Επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου ξεκίνησαν ήδη να αθροίζουν το χρόνο της σύμβασης έργου με το χρόνο της σύμβασης εργασίας.
Ως εκ τούτω σύντομα θα δημιουργηθεί ζήτημα και με αυτή την κατηγορία εργαζομένων.
Ζητήσαμε ο Υπουργός να παρέμβει στα Νοσοκομεία που έχουν συνάψει συμβάσεις έργου με το πρώην εργολαβικό προσωπικό να μετατρέψουν τις εν λόγω συμβάσεις σε συμβάσεις εργασίας, καθ’ ότι οι Διοικήσεις αρνούνται με το επιχείρημα ότι υπερβαίνουν το 24μηνο απασχόλησης.
Δεσμεύτηκε ότι θα το πράξει ο Υπουργός.
Θέσαμε υπ’ όψιν του Υπουργού Υγείας ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο επιστρέφει αθεώρητα εντάλματα πρώην εργολαβικού προσωπικού που έχει συνάψει συμβάσεις έργου με τα Νοσοκομεία, λόγω προσφυγής των εργολάβων.
Ταυτόχρονα επισημάναμε ότι ακόμη και σήμερα σε πολλά Νοσοκομεία παραμένουν οι εργολάβοι που πίνουν το αίμα των εργολαβικών εργαζομένων.
Υποσχέθηκε ότι θα τα δει όλα αυτά τα ζητήματα.

Στο Γενικό Συμβούλιο της Δευτέρας 27/11/2017 θα αποφασίσουμε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Ε. ΤΗΣ ΠΟΕΔΗΝ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017

«Καμπανάκι» από την Κομισιόν...


για το πλήγμα στις δαπάνες υγείας...

Στο πλήγμα που δέχθηκαν οι δαπάνες υγείας στη διάρκεια της κρίσης, κάτι που είχε άμεση αρνητική επίπτωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες, αναφέρεται έκθεση της Κομισιόν με...
ειδικό κεφάλαιο 20 σελίδων για την Ελλάδα. Μάλιστα, για να εκτιμηθούν οι ακριβείς συνέπειες θα χρειαστούν μερικά χρόνια, διευκρινίζει η έκθεση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλύπτει το προφίλ της υγείας στην Ε.Ε., αλλά και των κρατών-μελών, όπου αναφέρεται τόσο στα υφιστάμενα συστήματα όσο και στα ιατρικά ευρήματα.

Σύμφωνα με την έκθεση, η βαθιά οικονομική κρίση εξακολουθεί να επιδρά στο σύστημα υγείας, όπου οι συνολικές δαπάνες (δημόσιες και ιδιωτικές) κυμάνθηκαν στο 8,4% του ΑΕΠ το 2015.

Η κατά κεφαλή δαπάνη μειώθηκε από 2.287 ευρώ το 2009 σε 1.650 ευρώ το 2015 (προσαρμοσμένη ανάλογα με τις διαφορές στην αγοραστική δύναμη), μείωση ύψους 28%, η οποία κατατάσσει την Ελλάδα αρκετά χαμηλά σε σχέση με τον μέσο όρο στην Ε.Ε. Οι δημόσιες δαπάνες αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ σε σχέση με το 7,2% που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε. και αντιπροσωπεύουν μόλις το 59% των συνολικών δαπανών για την υγεία.

Η μη ικανοποιούμενη ανάγκη στον τομέα της υγείας αυξήθηκε και οι ομάδες χαμηλότερου εισοδήματος αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες δυσκολίες πρόσβασης στην περίθαλψη, αναφέρει η έκθεση.

Ειδικότερα, η μη ικανοποιούμενη ανάγκη για ιατρική περίθαλψη λόγω κόστους, απόστασης ή χρόνου αναμονής τριπλασιάστηκε κατά την τελευταία δεκαετία και είναι πλέον η δεύτερη υψηλότερη στην Ε.Ε. (12,3% έναντι 3,3% του μέσου όρου της Ε.Ε.). Η διαφοροποίηση μεταξύ του υψηλότερου εισοδήματος (3,9%) και του χαμηλότερου (18,7%) είναι τεράστια, στοιχείο που υπογραμμίζει την άνιση πρόσβαση σε υπηρεσίες που βιώνουν οι διάφορες εισοδηματικές ομάδες.

Το ποσοστό του πληθυσμού που αναφέρει μη ικανοποιούμενες ανάγκες υγειονομικής περίθαλψης λόγω υψηλού κόστους υπερδιπλασιάστηκε μεταξύ 2010 και 2015 (από 4,2% σε 10,9%), ενώ ιδιαίτερα μεγάλες είναι οι ανισότητες ανάλογα με την εισοδηματική ομάδα. Στα φτωχότερα στρώματα έφτασε στο 17,4%, το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε., όπου ο μέσος όρος είναι μόλις 4,1%.

Από την άλλη, η Ελλάδα εμφανίζει ένα από τα υψηλότερα επίπεδα ιδιωτικών δαπανών για την υγεία στην Ε.Ε. Η συμμετοχή του ασφαλισμένου επιβάλλεται στις (ιδιωτικά παρεχόμενες) διαγνωστικές και εργαστηριακές εξετάσεις, στα φάρμακα που χορηγούνται εκτός νοσοκομείου και στις επισκέψεις σε ιδιωτικούς παρόχους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ. Ωστόσο, ισχύουν διάφορες εξαιρέσεις για ορισμένες παθήσεις και ευάλωτες ομάδες, όπως γι’ αυτές με χαμηλό εισόδημα ή για όσους πάσχουν από χρόνιες ασθένειες, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία της πρόσβασης.

Η έκθεση αναφέρει ότι το 2014 θεσπίστηκε με νόμο η καθολική πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να δοθεί σε όλους τους Έλληνες πολίτες το δικαίωμα πρόσβασης στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών εξετάσεων. Με μεταγενέστερη νομοθεσία θεσπίστηκε δωρεάν πρόσβαση στα δημόσια νοσοκομεία και δικαίωμα σε φαρμακευτική περίθαλψη για τους ανασφάλιστους, με τους ίδιους όρους και τις ίδιες συμμετοχές στις πληρωμές που ίσχυαν για τους ασφαλισμένους.

Σύμφωνα με την έκθεση, στην πραγματικότητα το υψηλότερο μερίδιο των δαπανών των νοικοκυριών για την υγεία συνιστούν οι άμεσες πληρωμές των ασθενών και όχι η συμμετοχή των ασφαλισμένων στο κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών.  


 
Υπάρχουν πολλές αιτίες γι’ αυτό, στις οποίες περιλαμβάνονται:
 

οι λίστες αναμονής για ορισμένες υπηρεσίες,
η μεγάλη διαφορά μεταξύ των ποσοστών επίσημης αποζημίωσης και των πραγματικών αμοιβών που καταβάλλονται σε συμβεβλημένους παρόχους (επιπλέον χρέωση),
το μηνιαίο όριο στον αριθμό των επισκέψεων σε γιατρούς, το οποίο μπορεί να αναγκάσει τους ασθενείς να αναζητήσουν πρωτοβάθμια περίθαλψη σε ιδιωτικές δομές,
οι κατακερματισμένες δημόσιες υπηρεσίες,
η διαχρονική υπερπροσφορά ιδιωτών γιατρών (που τροφοδοτείται από την έλλειψη συστήματος παραπομπών),
οι επισκέψεις των ασθενών στα «απογευματινά ιατρεία» σε (δημόσια) νοσοκομεία για τα οποία καταβάλλουν άμεση αμοιβή,
η εκτεταμένη χρήση άτυπων πληρωμών, προφανώς η έκθεση εννοεί τα «φακελάκια».

Το 2015 οι άμεσες ιατρικές δαπάνες στην Ελλάδα ως ποσοστό της τελικής κατανάλωσης των νοικοκυριών έφτασαν στο 4,4%, το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των κρατών-μελών, μετά τη Βουλγαρία και τη Μάλτα, και σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο (2,3%) στην Ε.Ε.

Νοσοκομειακές λοιμώξεις
Σε ό,τι αφορά την καθαρώς επιστημονική σκοπιά της έκθεσης, οι συντάκτες χτυπούν «καμπανάκι» για τα ανησυχητικά υψηλά ποσοστά νοσοκομειακών λοιμώξεων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με μελέτες, τα ποσοστά λοιμώξεων που σχετίζονται με τη χρήση συσκευών στις μονάδες εντατικής θεραπείας είναι υψηλά, ενώ μεγάλη είναι και η διαφοροποίηση μεταξύ νοσοκομείων όσον αφορά τον συνολικό αριθμό των περιστατικών λοίμωξης (κυμαίνονται από 230 έως 450 ανά μήνα). Η Ελλάδα καταγράφει επίσης πολύ υψηλά ποσοστά μικροβιακής αντοχής, γεγονός που οδήγησε σε κυβερνητική δράση το 2013.

Η χώρα κατέχει ένα από τα υψηλότερα επίπεδα κατανάλωσης αντιβιοτικών και μικροβιακής αντοχής στην Ε.Ε. Βάσει δεδομένων επιτήρησης προκύπτει ότι το 2015 οι νοσοκομειακές βακτηριαιμίες από Klebsiella pneumoniae ήταν σε ποσοστό 61,9% ανθεκτικές στις καρβαπενέμες, μια σημαντική κατηγορία αντιβιοτικών τελευταίας γραμμής για την αντιμετώπιση των βακτηριακών λοιμώξεων. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη.

Το 2013 νέα νομοθεσία δρομολόγησε μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική, η οποία περιλαμβάνει τη θέσπιση ετήσιων σχεδίων δράσης, ενισχυμένη υποχρεωτική επιτήρηση και κατάρτιση των επαγγελματιών υγείας στην εφαρμογή μέτρων για τον έλεγχο των λοιμώξεων και την ορθή χρήση των αντιβιοτικών. Η εφαρμογή της βρίσκεται σε εξέλιξη και βασίζεται στη διαθεσιμότητα επαρκών πόρων και στην αυξανόμενη ευαισθητοποίηση μεταξύ των επαγγελματιών υγείας, αναφέρει η έκθεση.

Το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα ανέρχεται στα 81,5 έτη και είναι πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., ωστόσο μετά την ηλικία των 65 ετών τα δύο τρίτα αυτών των ετών συνοδεύονται από αναπηρία. Η διαφορά στο προσδόκιμο ζωής ανάμεσα στα δύο φύλα παραμένει και ανέρχεται σε πέντε έτη, καθώς επίσης και η κοινωνική ανισότητα, με διαφορά τεσσάρων ετών ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο.

Η ισχαιμική καρδιοπάθεια, τα εγκεφαλικά επεισόδια και ο καρκίνος του πνεύμονα εξακολουθούν να έχουν σημαντική επίπτωση στη θνησιμότητα, αλλά οι θάνατοι λόγω τροχαίων ατυχημάτων έχουν μειωθεί δραστικά.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 2014 το 27% των ενηλίκων κάπνιζε καθημερινά, ποσοστό σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το 40% το 2008, που όμως παραμένει το δεύτερο υψηλότερο μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. Αντιθέτως, η κατανάλωση αλκοόλ ανά ενήλικα μειώθηκε και είναι αισθητά κάτω του μέσου όρου στην Ε.Ε., όπως και η ευκαιριακή άμετρη κατανάλωση αλκοόλ. Ενώ το ποσοστό παχυσαρκίας μεταξύ των ενηλίκων (17%) είναι μόλις ελαφρώς υψηλότερο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε., σχεδόν το ένα τέταρτο των ατόμων ηλικίας 15 ετών είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα, ποσοστό που είναι το δεύτερο υψηλότερο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε.

Με ελλείψεις οι αγροτικές περιοχές
Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν, οι υγειονομικές εγκαταστάσεις, το προσωπικό και ο ιατρικός εξοπλισμός είναι άνισα κατανεμημένα στη χώρα, με μεγαλύτερη συγκέντρωση στις αστικές περιοχές και ελλιπή εξυπηρέτηση των αγροτικών περιοχών, γεγονός που συμβάλλει σε υψηλό επίπεδο μη ικανοποιούμενων αναγκών για ιατρική περίθαλψη.

Για παράδειγμα, ο αριθμός των νοσοκομειακών κλινών οξείας νοσηλείας το 2015 (360 ανά 100.000 κατοίκους) δεν είναι μόνο κάτω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. (418), αλλά καταδεικνύει επίσης τριπλάσια διαφορά ανάμεσα στον αριθμό των κλινών της μητροπολιτικής περιφέρειας Αττικής και των αγροτικών περιοχών της Κεντρικής Ελλάδας.

Το πάγωμα των προσλήψεων εργαζομένων στον δημόσιο τομέα που επιβλήθηκε το 2010 ανέκοψε τη σταθερή αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολείται στην υγειονομική περίθαλψη, τάση η οποία χαρακτήριζε την περίοδο πριν από την κρίση. Οδήγησε σε μείωση κατά 15% του προσωπικού που απασχολείται σε νοσοκομεία - παρά το γεγονός αυτό, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει μακράν την υψηλότερη αναλογία γιατρών σε σχέση με τον πληθυσμό (6,3 ανά 1.000).

Η συντριπτική πλειονότητα των γιατρών είναι ειδικοί γιατροί και μόνο μια μικρή μειονότητα (6%) είναι γενικοί ή οικογενειακοί γιατροί. Σε αντίθεση με τον αριθμό των γιατρών, η αναλογία νοσηλευτικού προσωπικού προς τον πληθυσμό είναι μακράν η χαμηλότερη στην Ε.Ε. (3,2 έναντι 8,4 ανά 1.000)...


naftemporiki.gr

Videos από τη χθεσινή συνάντηση εργαζομένων με ελαστικές σχέσεις εργασίας και απλήρωτων επικουρικών σε υγεία - πρόνοια με την ηγεσία του Υπ. Υγείας στο αμφιθέατρο του υπουργείου που προέκυψε από τη δυναμική κινητοποίηση που προηγήθηκε





Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2017

Γενική Συνέλευση Εργαζομένων ΓΝΑΝ την Τετάρτη 22/11/2017 στις 13.30

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΕΝ. ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Επαγγελματικό Σωματείο με αρ. έγκρισης καταστατικού 371/1986 από το Πρωτοδικείο Λασιθίου
Κνωσσού 2-4 Άγιος Νικόλαος Κρήτης ΤΚ 72100 ΤΗΛ. 6972341889 / 2841343440 email:syllogosergnan1@gmail.com Ιστοσελίδα http://www.gnan.gr
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ


Το ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ   αποφάσισε τη σύγκληση Γενικής Συνέλευσης Εργαζομένων ΓΝΑΝ    την Τετάρτη 22/11/2017 στις 13.30 στην αίθουσα α ορόφου του ΓΝΑΝ με θέματα:
  • Μη  αποπληρωμη νυχτερινών αργίων υπερωριών
  • Προσπάθεια αύξησης των κλινών του Νοσοκομείου χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση του προσωπικού -(μεταστέγαση καρδιολογικής, αύξηση κλινών παθολογικής)
  • θέματα εκτός Ημερήσιας Διάταξης. 
H Γ. Συνέλευση είναι η τρίτη επαναληπτική και χρειάζεται παρουσία 1/5 των μελών για απαρτία.

Για το ΔΣ
Ο πρόεδρος      η Γραμματέας


Γ. Μανουσάκης      Ν. Δρακωνάκη

Βελτίωση της κατάστασης στο ΕΣΥ: ένα αναληθές και επικίνδυνο κυβερνητικό αφήγημα


Ανακοίνωση του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού (ΜΚΙΕ)

Στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) στις Βρυξέλλες προσκλήθηκε το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού (ΜΚΙΕ), πριν από λίγες βδομάδες, για να παρουσιάσει από την 6χρόνη εμπειρία του. τις τραγικές επιπτώσεις της λιτότητας στην υγεία. Η ΕΟΚΕ συζητά -δυστυχώς μόνο για ιστορικούς λόγους – τις επιπτώσεις στην υγεία τριών χωρών που εφαρμόσθηκαν μέτρα λιτότητας, με σκοπό να αποφευχθούν στο μέλλον ανάλογα «λάθη»!

Δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια, που βρισκόμαστε σε ανάλογες συζητήσεις και παρουσιάσεις στις Βρυξέλες αλλά και σε άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις. Πάμπολλες οι παρουσιάσεις μας,οι συζητήσεις αλλά και οι επισκέψεις υψηλόβαθμων και μη Ευρωπαίων πολιτών στο ΜΚΙΕ γιαυτό το λόγο. Πάντα υπήρχε μια ξεκάθαρη εικόνα σε όλους, για τα απάνθρωπα αποτελέσματα που είχαν αυτές οι πολιτικές στην υγεία των συμπολιτών μας. Τώρα με έκπληξη διαπιστώσαμε, πως υπάρχει μια σύγχυση για την κατάσταση στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί έχει καλλιεργηθεί μια εικόνα πως τα πράγματα στη χώρα μας καλυτερεύουν, πως η κρίση αρχίζει να μειώνεται ως προς την ένταση της και πως η κατάσταση στην Υγεία είναι πολύ καλύτερη.

Η σύγχυση δυστυχώς προέρχεται αποκλειστικά από το κυβερνητικό αφήγημα πως παρά τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις, δηλαδή μνημόνια και λιτότητα, είναι εφικτή η αποτελεσματική ανάταξη της Υγείας. Ως απόδειξη για αυτό αναφέρει την πρόσβαση των ανασφάλιστων ασθενών, την μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας – ΠΦΥ και το ότι τα νοσοκομεία λειτουργούν με μια κανονικότητα πλέον χωρίς τις ελλείψεις του παρελθόντος. Φυσικά από αυτό το αφήγημα λείπουν τα επίσημα στοιχεία (αριθμητική σχέση ασθενών- νοσηλευτικού προσωπικού κλπ) και εκείνα που δείχνουν τη σαφή επιδείνωση στους δείκτες θνησιμότητας, κυρίως της βρεφικής, αλλά και της νοσηρότητας.

Αυτό το αφήγημα της κυβέρνησης έχει δύο χαρακτηριστικά τα οποία το καθιστούν αναληθές αλλά κυρίως επικίνδυνο.

Πρόσβαση στους ανασφάλιστους μεν, χωρίς χρηματοδότηση δε

Πρόσβαση έχει δοθεί στους ανασφάλιστους ασθενείς στις διαγνωστικές εξετάσεις και στη νοσηλεία – στην επίσκεψη στο γιατρό και στην συνταγογράφηση φαρμάκων είχε δοθεί από το 2014 – αλλά δεν υπάρχει η αντίστοιχη χρηματοδότηση! Ο ΕΟΠΥΥ δηλαδή δεν έχει δώσει τα αντίστοιχα χρήματα, ούτε για τα νοσήλια ούτε και για τις διαγνωστικές εξετάσεις αυτών των ασθενών. Ταυτόχρονα συνεχίζεται η μείωση στους προϋπολογισμούς. Από την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών πριν από ένα μήνα, για την εκτέλεση του προϋπολογισμού για το 2017, οι δαπάνες για τα νοσοκομεία και τα ΠΕΔΥ ήταν μειωμένες κατά 200.000.000 ευρώ σε σχέση με το 2016. Οπότε είναι εύλογο το ερώτημα που προκύπτει, με τι χρήματα τα νοσοκομεία καλύπτουν και αυτές τις νοσηλείες;

Την απάντηση την δίνει η ίδια η πραγματικότητα. Τα νοσοκομεία κυρίως τα μεγάλα, έχουν μείνει χωρίς χρήματα ήδη από τον Σεπτέμβριο. Πριν από λίγες ημέρες στα δημόσια νοσοκομεία «Αττικό» και «Λαϊκό» δεν είχαν κανένα χημειοθεραπευτικό φάρμακο για τις προγραμματισμένες θεραπείες των καρκινοπαθών. Το ιατρείο μας μαζί με τον Σύλλογο Καρκινοπαθών Εθελοντών Φίλων Ιατρών Αθήνας (ΚΕΦΙ) παραδώσαμε πολύ μεγάλης αξίας χημειοθεραπευτικά φάρμακα ώστε να καλυφθούν ανάγκες. Γενικότερα όμως οι ελλείψεις στα νοσοκομεία είναι πολλές. Αναβάλλονται προγραμματισμένα χειρουργεία ή αιμοδυναμικές επεμβάσεις (αγγειοπλαστικές, βηματοδότες κτλ ) για τις αρχές του 2018, περιμένοντας τους νέους προϋπολογισμούς.

Υπενθυμίζουμε εδώ ότι στο δεύτερο μνημόνιο υπήρχε η αναφορά για τη πρόσβαση των ανασφάλιστων ασθενών στη δημόσια υγεία, όμως ούτε λόγος για αύξηση των προϋπολογισμών! Ουσιαστική πρόσβαση στα νοσοκομεία, χωρίς επιπτώσεις στη γενικότερη λειτουργία τους, έχεις όταν αυτή η πρόσβαση συνοδεύεται και από την αντίστοιχη αύξηση του προϋπολογισμού. Με λιτότητα ή »δημοσιονομική δέσμευση» όπως αρέσει στη κυβέρνηση να λέει, δεν μπορείς να μιλάς για ουσιαστική πρόσβαση των ασθενών στο δημόσιο σύστημα υγείας.

Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ευρωπαϊκών προγραμμάτων με ημερομηνία λήξης

Το αφήγημα της κυβέρνησης είναι αναληθές και γιατί η περιβόητη «μεταρρύθμιση» της ΠΦΥ δεν πείθει το ιατρικό προσωπικό της χώρας για να το στηρίξει – για τη στελέχωση των Τοπικών Ομάδων Υγείας / ΤΟΜΥ, υποβλήθηκαν αιτήσεις μόλις για το 50% του αριθμού των θέσεων που προκηρύχθηκαν. Και αυτό επειδή οικονομικά στηρίζεται σε Ευρωπαϊκά προγράμματα για δύο χρόνια, και ενδεχομένως για άλλα δύο, συνολικά στη καλύτερη περίπτωση για 4 χρόνια. Και μετά τί; Είναι δυνατόν να σχεδιάζεις τη ΠΦΥ χωρίς να έχει προηγηθεί ο σχεδιασμός του υγειονομικού χάρτη και να υπάρχει η απαραίτητη μακροχρόνια χρηματοδότησή του;

Εκτός όμως από αναληθές αυτό το αφήγημα της κυβέρνησης είναι και πολύ επικίνδυνο. Και είναι επικίνδυνο όχι μόνο γιατί προκαλεί αυτή τη σύγχυση στους πολίτες γενικότερα, αλλά και γιατί σε πολλές περιπτώσεις καλλιεργεί προς τα έξω και την Ε.Ε. την ψεύτικη εικόνα πως η κατάσταση στο χώρο της υγείας βελτιώνεται.

Είναι επικίνδυνο γιατί με αυτό το αφήγημα αυτοακυρώνεται ένα από τα βασικά επιχειρήματα για τις επιπτώσεις της λιτότητας, το επιχείρημα για τις τραγικές επιπτώσεις στην Υγεία. Ένα επιχείρημα τόσο πολιτικό όσο και νομικό. Και είναι και νομικό επιχείρημα γιατί αυτές οι επιπτώσεις αφορούν θανάτους και επιδείνωση της υγείας χιλιάδων ασθενών. Και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα τόσο στη καταγραφή των θανάτων στο γενικό πληθυσμό που αυξάνει κάθε χρόνο από το 2011 και κυρίως των θανάτων στη βρεφική ηλικία, (δείκτης βρεφικής θνησιμότητας από 4,0 το 2015 σε 4,2 το 2016 ανά 1000 γεννήσεις ζώντων βρεφών), όσο και στην αύξηση της νοσηρότητας.

Πώς μπορείς ως κυβέρνηση να επικαλεστείς αυτό το επιχείρημα, που εκφράζει μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα και να απαιτήσεις τουλάχιστον σε ότι αφορά την Υγεία να μην ισχύουν οι μνημονιακές πολιτικές λιτότητας, όταν την ίδια στιγμή λες πως παρά τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις εμείς τα καταφέρνουμε; Τότε οι δανειστές θα σου πουν, «πολύ ωραία αφού τα καταφέρνετε παρά την λιτότητα που έχουμε επιβάλλει και εσείς εφαρμόζετε, συνεχίστε με λιτότητα».

Με περικοπές δεν «ανασταίνεται» το Σύστημα Υγείας

Είναι αυτονόητο, αλλά στη πατρίδα μας δυστυχώς και αποδεδειγμένο, πως η λιτότητα στην Υγεία κυριολεκτικά σκοτώνει. Με περικοπές στις δαπάνες είναι επιεικώς ουτοπία να πιστεύει κανείς πως θα επαναφέρει την κανονικότητα στην λειτουργία των νοσοκομείων. Είναι ουτοπία να πιστεύει πως θα σχεδιάσει μια ΠΦΥ αξιόπιστη και αξιόλογη. Με την λιτότητα στην Υγεία το μόνο που δημιουργεί κάποιος είναι μεγαλύτερα οικονομικά ελλείμματα και αύξηση των θανάτων.

Το αφήγημα της κυβέρνησης πως «παρά την λιτότητα εμείς τα καταφέρνουμε» είναι ψευδές, επικίνδυνο και εξυπηρετεί μονάχα μία σκοπιμότητα: Εκείνη της μικροπολιτικής. Αυτού του τύπου η άσκηση πολιτικής από ένα αποτυχημένο και χρεοκοπημένο πολιτικό σύστημα μας οδήγησε σε αυτή τη κρίση και δυστυχώς συνεχίζεται και από την παρούσα κυβέρνηση.

Το αληθινό αφήγημα, το αφήγημα που αποτυπώνει την τραγική πραγματικότητα είναι πως οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις αφήνουν πολύ λίγα περιθώρια για βελτιώσεις στο σύστημα υγείας. Βελτιώσεις που είναι σταγόνα στον ωκεανό της υποχρηματοδότησης, Οι μικροβελτιώσεις βελτιώσεις που δεν είναι ικανές να ανατάξουν το βαριά τραυματισμένο σύστημα υγείας στη χώρα μας.

Αναδημοσίευση από τη σελίδα  ergasianet.gr