Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013
Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013
Νοσηλευτικά πρωτόκολλα από τη σελίδα της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Μακεδονίας και Θράκης)
Μετά την μεγάλη ανταπόκριση στο αίτημα της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας για την σύνταξη των Προτυποποιημένων Νοσηλευτικών Διαδικασιών & Κλινικών Νοσηλευτικών Πρωτοκόλλων, προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από περίπου 2,5 χρόνια (Μάρτιος,
2010), θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε και να επαινέσουμε όλα τα στελέχη
μας που συμμετείχαν στην σύνταξή τους. Επρόκειτο για μια ιδιαίτερα
αξιόλογη προσπάθεια από όλους, γεγονός που καταδεικνύει τον
επαγγελματισμό και την επιστημονική κατάρτιση των στελεχών μας.
Από το σύνολο των τίτλων που η επιτροπή είχε στα χέρια της, έγινε
προσπάθεια αξιολόγησης και συγκερασμού κατά πρώτο λόγο των πρωτοκόλλων
που περιέγραφαν πράξεις που ανήκουν στη σφαίρα των επαγγελματικών
δικαιωμάτων των νοσηλευτών και μαιών και κατά δεύτερο λόγο αυτών που
βρίσκουν ευρεία εφαρμογή στην καθημερινή νοσηλευτική πράξη.
Αυτό σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι τίτλοι που δε
συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα έκδοση, έχουν απαξιωθεί ή κριθεί
ανεπαρκείς. Η Επιτροπή πρωτοκόλλων της 4ης Υ.Πε. δεσμεύεται,
ότι στο προσεχές μέλλον θα αξιολογήσει όλους τους εναπομείναντες
τίτλους, καθώς και τα πρωτόκολλα που βρίσκονται υπό ανάπτυξη στα οικεία
νοσηλευτικά ιδρύματα, στα πλαίσια μιας συνεχιζόμενης, δυναμικής
διαδικασίας όπως περιγράφεται στο εγχειρίδιο «Στρατηγικό Σχέδιο
Εφαρμογής»
Πιστεύω ακράδαντα στη σημασία του συγκεκριμένου έργου για την
ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου του Νοσηλευτή ως επαγγελματία υγείας,
στον τόσο απαιτητικό και ανταγωνιστικό χώρο της υγείας, γεγονός
απαραίτητο ιδιαίτερα στο σημερινό δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Νοσηλευτικών Πρωτοκόλλων
της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας και Θράκης
της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας και Θράκης
Δρ. Αλεξάνδρα Δημητριάδου
Επίκουρος καθηγήτρια Νοσηλευτικής ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Επίκουρος καθηγήτρια Νοσηλευτικής ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
1. ΒΑΣΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
2. ΒΑΣΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ
2.1. Πρόληψη οριζόντιας μετάδοσης λοιμώξεων
2.2. Οδηγός ορθής χρήσης γαντιών
2.3. Υγιεινή σώματος βαρέως πάσχοντος ασθενή
2.4. Πρωτόκολλο στοματικής υγιεινής
2.5. Άσηπτη τεχνική μη-επαφής (ΑΤΜΕ)
2.6. Προεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.7. Διεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.8. Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.9. Προεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα ενηλίκων
2.10. Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα ενηλίκων
2.2. Οδηγός ορθής χρήσης γαντιών
2.3. Υγιεινή σώματος βαρέως πάσχοντος ασθενή
2.4. Πρωτόκολλο στοματικής υγιεινής
2.5. Άσηπτη τεχνική μη-επαφής (ΑΤΜΕ)
2.6. Προεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.7. Διεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.8. Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα παίδων
2.9. Προεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα ενηλίκων
2.10. Μετεγχειρητική νοσηλευτική φροντίδα ενηλίκων
3. ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
3.1. Χορήγηση οξυγόνου με συσκευές χαμηλής και υψηλής ροής
3.2. Αναρρόφηση βρογχικών εκκρίσεων
3.3. Χρήση Παλμικού Οξύμετρου
3.4. Τοποθέτηση στοματοφαρυγγικού αεραγωγού
3.5. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς με τραχειοστομία
3.6. Προετοιμασία και παρακολούθηση λειτουργίας μονάδας θωρακικής παροχέτευσης (συσκευής bullau)
3.2. Αναρρόφηση βρογχικών εκκρίσεων
3.3. Χρήση Παλμικού Οξύμετρου
3.4. Τοποθέτηση στοματοφαρυγγικού αεραγωγού
3.5. Νοσηλευτική φροντίδα ασθενούς με τραχειοστομία
3.6. Προετοιμασία και παρακολούθηση λειτουργίας μονάδας θωρακικής παροχέτευσης (συσκευής bullau)
4. ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
4.1. Τοποθέτηση και νοσηλευτική φροντίδα περιφερικού φλεβικού καθετήρα
4.2. Νοσηλευτική φροντίδα κεντρικού φλεβικού καθετήρα
4.3. Νοσηλευτική φροντίδα ΚΦΚ τύπου Hickman
4.4. Νοσηλευτική Φροντίδα ΚΦΚ τύπου port-a-cath
4.5. Μέτρηση κεντρικής φλεβικής πίεσης
4.6. Νοσηλευτική φροντίδα αρτηριακής γραμμής
4.7. Μετάγγιση αίματος και παραγώγων
4.2. Νοσηλευτική φροντίδα κεντρικού φλεβικού καθετήρα
4.3. Νοσηλευτική φροντίδα ΚΦΚ τύπου Hickman
4.4. Νοσηλευτική Φροντίδα ΚΦΚ τύπου port-a-cath
4.5. Μέτρηση κεντρικής φλεβικής πίεσης
4.6. Νοσηλευτική φροντίδα αρτηριακής γραμμής
4.7. Μετάγγιση αίματος και παραγώγων
5. ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ ΣΥΤΗΜΑ
6. ΑΠΕΚΚΡΙΣΗ
7. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ
7.1. Προετοιμασία και χορήγηση IV υγρών
7.2. Προετοιμασία και χορήγηση IV φαρμάκων
7.3. Ενδομυϊκή χορήγηση φαρμάκων
7.4. Υποδόρια χορήγηση φαρμάκων
7.5. Χορήγηση φαρμάκων από το στόμα
7.6. Χορήγηση εισπνεόμενων φαρμάκων
7.7. Ενδοδερμική χορήγηση φαρμάκων
7.8. Χορήγηση φαρμάκων από καθετήρες εντερικής σίτισης
7.9. Προετοιμασία και Χορήγηση Παρεντερικής Διατροφής
7.2. Προετοιμασία και χορήγηση IV φαρμάκων
7.3. Ενδομυϊκή χορήγηση φαρμάκων
7.4. Υποδόρια χορήγηση φαρμάκων
7.5. Χορήγηση φαρμάκων από το στόμα
7.6. Χορήγηση εισπνεόμενων φαρμάκων
7.7. Ενδοδερμική χορήγηση φαρμάκων
7.8. Χορήγηση φαρμάκων από καθετήρες εντερικής σίτισης
7.9. Προετοιμασία και Χορήγηση Παρεντερικής Διατροφής
8. ΕΙΔΙΚΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ
9. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΑΠΟΣΤΕΙΡΩΣΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ
10. ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
Αναλυτικά Εγχειρίδια
1. Προτυποποιημένες Νοσηλευτικές Διαδικασίες και Κλινικά Νοσηλευτικά Πρωτόκολλα
2. Στρατηγικό Σχέδιο Εφαρμογής
3. Κλινικοί Εκπαιδευτές (σύντομη περιγραφή ρόλου, κριτήρια επιλογής και διαδικασία εκπαίδευσης)
2. Στρατηγικό Σχέδιο Εφαρμογής
3. Κλινικοί Εκπαιδευτές (σύντομη περιγραφή ρόλου, κριτήρια επιλογής και διαδικασία εκπαίδευσης)
Όροι χρήσης
Οι προτυποποιημένες νοσηλευτικές διαδικασίες και κλινικά νοσηλευτικά
πρωτόκολλα,, αναπτύχθηκαν από κλινικούς νοσηλευτές/τριες και μαίες/τες
της 4 ης ΥΠΕ, πρωταρχικά για εφαρμογή στα νοσηλευτικά τμήματα της οικείας περιφέρειας.
Περιγράφουν τον τρόπο προσέγγισης και διαχείρισης κάποιων κοινών ή περισσότερο πολύπλοκων καταστάσεων, που μπορεί να προκύψουν κατά την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας. Η ανάπτυξή τους βασίστηκε, όπου ήταν δυνατόν, στα στάδια της νοσηλευτικής διεργασίας (νοσηλευτική εκτίμηση, διάγνωση, σκοποί, παρεμβάσεις-αιτιολόγηση και εκτίμηση αποτελέσματος).
Παρέχουν σχετικά περιορισμένες πληροφορίες, αναφορικά με την αιτιολογία και το θεωρητικό υπόβαθρο των καταστάσεων που περιγράφουν, καθώς ο πρωταρχικός σκοπός ανάπτυξής του δεν υπήρξε η θεωρητική κατάρτιση, αλλά η υποστήριξη και τεκμηρίωση της νοσηλευτικής πρακτικής.
Κάθε πρωτόκολλο νοσηλευτικής πρακτικής εκπορεύεται από τα επαγγελματικά δικαιώματα των νοσηλευτών και μαιών (ΠΔ 351/89), αλλά και των δικαιωμάτων των ασθενών όπως αυτά ορίζονται από τις διατάξεις του νόμου 2071/92.
Για την ανάπτυξή τους συνεργάστηκαν κλινικοί νοσηλευτές/τριες και μαίες/τες από διάφορα τμήματα και ειδικότητες. Σε κάθε περίπτωση, υπήρξε προσπάθεια για επίτευξη ομοφωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων και της επιτροπής νοσηλευτικών πρωτοκόλλων. Ωστόσο, οι κατευθυντήριες οδηγίες που παρέχονται δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία.
Δεν υποδεικνύουν τον αποκλειστικό τρόπο παροχής νοσηλευτικής φροντίδας, χαράσσουν όμως, οπωσδήποτε, το γενικό πλαίσιο. Μικρές διαφοροποιήσεις που λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε ασθενούς, μπορεί να είναι αποδεκτές ή και απαραίτητες. Ανάλογες διαφοροποιήσεις μπορεί να προκύψουν και από καταστάσεις ή συνθήκες που δεν μπορούν να προβλεφθούν από την παρούσα έκδοση.
Τα πρωτόκολλα υπόκεινται σε αναθεώρηση κάθε δύο χρόνια, εκτός αν νεότερα επιστημονικά δεδομένα ή τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση της εφαρμογής τους, ορίζουν διαφορετικά. Με δεδομένο τον περιορισμό των ανθρώπινων πόρων, η ομάδα ελέγχου και αξιολόγησης δεσμεύεται να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για συστηματική αξιολόγηση και περιοδική επικαιροποίηση του πρωτοκόλλου.
Περιγράφουν τον τρόπο προσέγγισης και διαχείρισης κάποιων κοινών ή περισσότερο πολύπλοκων καταστάσεων, που μπορεί να προκύψουν κατά την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας. Η ανάπτυξή τους βασίστηκε, όπου ήταν δυνατόν, στα στάδια της νοσηλευτικής διεργασίας (νοσηλευτική εκτίμηση, διάγνωση, σκοποί, παρεμβάσεις-αιτιολόγηση και εκτίμηση αποτελέσματος).
Παρέχουν σχετικά περιορισμένες πληροφορίες, αναφορικά με την αιτιολογία και το θεωρητικό υπόβαθρο των καταστάσεων που περιγράφουν, καθώς ο πρωταρχικός σκοπός ανάπτυξής του δεν υπήρξε η θεωρητική κατάρτιση, αλλά η υποστήριξη και τεκμηρίωση της νοσηλευτικής πρακτικής.
Κάθε πρωτόκολλο νοσηλευτικής πρακτικής εκπορεύεται από τα επαγγελματικά δικαιώματα των νοσηλευτών και μαιών (ΠΔ 351/89), αλλά και των δικαιωμάτων των ασθενών όπως αυτά ορίζονται από τις διατάξεις του νόμου 2071/92.
Για την ανάπτυξή τους συνεργάστηκαν κλινικοί νοσηλευτές/τριες και μαίες/τες από διάφορα τμήματα και ειδικότητες. Σε κάθε περίπτωση, υπήρξε προσπάθεια για επίτευξη ομοφωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων και της επιτροπής νοσηλευτικών πρωτοκόλλων. Ωστόσο, οι κατευθυντήριες οδηγίες που παρέχονται δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα όλους τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία.
Δεν υποδεικνύουν τον αποκλειστικό τρόπο παροχής νοσηλευτικής φροντίδας, χαράσσουν όμως, οπωσδήποτε, το γενικό πλαίσιο. Μικρές διαφοροποιήσεις που λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε ασθενούς, μπορεί να είναι αποδεκτές ή και απαραίτητες. Ανάλογες διαφοροποιήσεις μπορεί να προκύψουν και από καταστάσεις ή συνθήκες που δεν μπορούν να προβλεφθούν από την παρούσα έκδοση.
Τα πρωτόκολλα υπόκεινται σε αναθεώρηση κάθε δύο χρόνια, εκτός αν νεότερα επιστημονικά δεδομένα ή τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση της εφαρμογής τους, ορίζουν διαφορετικά. Με δεδομένο τον περιορισμό των ανθρώπινων πόρων, η ομάδα ελέγχου και αξιολόγησης δεσμεύεται να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για συστηματική αξιολόγηση και περιοδική επικαιροποίηση του πρωτοκόλλου.
Βιβλιογραφική Αναφορά
Παρακάτω ακολουθεί μια πρόταση για το πώς μπορεί να γίνει αναφορά στα
πρωτόκολλα της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης. Βασίζεται στις
απαιτήσεις του συστήματος Vancouver, αλλά ίσως θα χρειαστεί να ελέγξετε
πρώτα τις οδηγίες προς συγγραφείς του περιοδικού στο οποίο σκοπεύετε να
υποβάλλετε τη μελέτη σας.
4η Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης
, Προτυποποιημένες Νοσηλευτικές Διαδικασίες και Κλινικά Νοσηλευτικά
Πρωτόκολλα, Τίτλος πρωτοκόλλου (ημερομηνία σύνταξης ή τελευταίας
αναθεώρησης). Available at:
http://www.4ype.gr/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1 (accessed 10-2-2012)
Παρακαλούμε διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης
H υπουργική απόφαση για την προκαταβολή σύνταξης σε αποχωρήσαντες Δημοσίους Υπαλλήλους
Με την 75302/0092/31.05.2013 (ΦΕΚ 1344/03.06.2013 τεύχος Β’) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα, καθορίζονται τα σχετικά με την Προκαταβολή σύνταξης στους αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης υπαλλήλους - λειτουργούς του Δημοσίου.
Για να κατεβάσετε το ΦΕΚ πατήστε ΕΔΩ
Ολόκληρη η απόφαση έχει ως εξής:
O ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4151/2013 (ΦΕΚ Α' 103).
2.Τις διατάξεις του ν. 2362/1995 « Περί Δημοσίου Λογιστικού Ελέγχου των Δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 247), όπως ισχύει.
3.Τις διατάξεις του άρθρου 90 του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα» (ΦΕΚ Α' 98).
4.Τις διατάξεις του π.δ. 86/2012 « Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α 141).
5.Την αριθμ. Υ48/9-7-2012 απόφαση του Πρωθυπουργού με θέμα «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα» (ΦΕΚ Β' 2105).
6.Το γεγονός ότι με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης καθορίζονται οι διαδικασίες για την καταβολή της προκαταβολής σύνταξης στους υπαλλήλους - λειτουργούς του Δημοσίου.
7.Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Διαδικασία καταβολής της προκαταβολής σύνταξης
1.Η καταβολή της προκαταβολής της σύνταξης στους συνταξιούχους - λειτουργούς του Δημοσίου, που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 4151/2013 (Α' 103), γίνεται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής (ΕΑΠ) και εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 10 της αριθμ. 2/37345/0004/4-6-2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, όπως ισχύει.
2.Η προκαταβολή σύνταξης καταβάλλεται την 10η εκάστου μηνός. Σε περίπτωση που η ημερομηνία αυτή συμπίπτει με αργία, η καταβολή γίνεται την αμέσως προηγούμενη εργάσιμη ημέρα.
3.Οι αποδόσεις κρατήσεων υπέρ τρίτων γίνονται, μέσω της ΕΑΠ την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός στον οποίο η προκαταβολή αναφέρεται και εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 15 της αριθμ. 2/37345/0004/4-6-2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών.
4.Οι απορριφθείσες προκαταβολές συντάξεων, καταβάλλονται, μέσω της ΕΑΠ με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14, της αρ. 2/37345/0004/ 4-6-2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, όπως ισχύει.
5.Το συνολικό μηνιαίο ποσό της προκαταβολής σύνταξης, κατά κατηγορία συνταξιούχων, βαρύνει τους οικείους ΚΑΕ του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Άρθρο 2 Μεταβατικές διατάξεις
1.Για το μήνα Ιούνιο 2013 (πρώτος μήνας της εφαρμογής της προκαταβολής σύνταξης) η προκαταβολή της σύνταξης θα καταβληθεί την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα αυτού (Ιούνιος 2013).
2.Επίσης για την καταβολή της προκαταβολής σύνταξης κατά τον ανωτέρω μήνα (Ιούνιος 2013) δεν λαμβάνονται υπόψη οι προθεσμίες των περιπτώσεων β' και γ' της παραγράφου 1 του άρθρου 57 Α του π.δ. 169/2007.
3.Για την καταβολή της προκαταβολής σύνταξης για τους μήνες από Ιούνιο 2013 μέχρι και Δεκέμβριο 2013, δεν λαμβάνονται υπόψη οι διατάξεις του δευτέρου και τρίτου εδαφίου της περ. ε' του άρθρου 57 Α του π.δ. 169/2007 (Α 210).
Άρθρο 3
Έλεγχος καταβολής της προκαταβολής σύνταξης
Μετά την παρέλευση δύο μηνών από την προκαταβολή της σύνταξης, διενεργείται έλεγχος για το εάν έχει περιέλθει στην Υπηρεσία Συντάξεων ο υπηρεσιακός φάκελος που αφορά την κάθε προκαταβολή.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί μη έλευση του φακέλου, ενημερώνεται η αρμόδια Δ/νση Διοικητικού - Προσωπικού της οικείας Υπηρεσίας για το γεγονός αυτό και ο έλεγχος για την έλευση του φακέλου διενεργείται εφεξής ανά μήνα.
Σε περίπτωση που δεν περιέλθει ο σχετικός φάκελος εντός δύο μηνών από την κατά τα ανωτέρω ενημέρωση της αρμόδιας Δ/νσης Διοικητικού - Προσωπικού, παύει η διενέργεια της προκαταβολής σύνταξης, ενημερώνεται η κατά περίπτωση αρμόδια Δ/νση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Συντάξεων και τα ποσά που έχουν καταβληθεί ως προκαταβολή σύνταξης, αναζητούνται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Ταυτόχρονα επιβάλλονται σε κάθε εμπλεκόμενο οι ποινές που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 1 του ν. 4151/2013.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 31 Μαΐου 2013
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Με παραμύθια ο Αδωνις ...ακριβαίνει τα φάρμακα - «75% ΤΩΝ ΣΟΥΗΔΩΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ ΦΑΡΜΑΚΑ» - 15% ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ!
Της Δ. ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ
Ευφάνταστα σενάρια και... μαγειρεμένα στοιχεία ανακαλύπτει το υπουργείο Υγείας, προκειμένου να επιβαρύνει τις τσέπες των ασθενών και να ελαφρύνει τα κυβερνητικά κονδύλια για το χατίρι της τρόικας!
Χαρακτηριστική η περίπτωση των φαρμάκων, όπου πλέον με βάση τις αποφάσεις του υπουργού Υγείας Αδ. Γεωργιάδη οι ασθενείς που θα θέλουν να συνεχίσουν τη θεραπεία τους με πρωτότυπα φάρμακα, θα πρέπει να πληρώνουν διπλή συμμετοχή, καθώς θα καλύπτουν εξ ολοκλήρου τη διαφορά από το ποσό που έχει ορισθεί ως ασφαλιστική τιμή.
Τα αντίγραφα
Στόχος, να προσανατολιστούν όλοι σε φθηνά γενόσημα, δηλαδή αντίγραφα φάρμακα, επειδή κατά τον Αδ. Γεωργιάδη όλες οι αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης έχουν υψηλά ποσοστά χρήσης τους, ενώ εμείς περιοριζόμαστε μόνο σε μικρές ποσότητες. Μάλιστα ο υπουργός Υγείας δεν δίστασε σε πρόσφατες δηλώσεις του να τονίσει εμφαντικά ότι η Σουηδία έχει ποσοστό 75% στη χρήση γενοσήμων, ενώ η Ελλάδα μόλις 18%.
Ωστόσο, ο υπουργός Υγείας είτε είναι... παραπληροφορημένος είτε σκοπίμως χρησιμοποιεί ποσοστά που δεν επιβεβαιώνονται στην πράξη.
Και αυτό διότι με βάση τον επίσημο κατάλογο της EFPIA (ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος των Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων), που εξεδόθη πριν από λίγες ημέρες και περιλαμβάνει όλα τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία, η Σουηδία όχι μόνο δεν καταλαμβάνει ποσοστό 75% στη χρήση γενοσήμων, αλλά ούτε υπολείπεται πολύ της χώρας μας, καθώς εμφανίζεται να χρησιμοποιεί γενόσημα μόνο σε ποσοστό 15%!
Τα επιχειρήματα του κ. Γεωργιάδη είναι προφανώς εστιασμένα στις επιδιώξεις της τρόικας, που έχει ζητήσει έως το τέλος του 2013 να χρησιμοποιούμε σε ποσοστό 60% τα γενόσημα φάρμακα.
Ανάλογα ποσοστά όμως παρουσιάζουν μόνο χώρες που εντάχθηκαν πρόσφατα στους κόλπους της Ε.Ε. Οπως η Πολωνία με 62,2 %, η Σλοβακία με 52%, η Λιθουανία με 51,7%, η Κροατία με 42,5%. Είναι χώρες που σύμφωνα με την EFPIA έχουν υψηλό επίπεδο αγοράς γενοσήμων φαρμάκων επειδή έχουν και χαμηλά επίπεδα προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, γεγονός που σημαίνει ότι εταιρείες που παράγουν αντίγραφα σκευάσματα σπεύδουν να αναπαραγάγουν το πρωτότυπο φάρμακο προτού λήξει η πατέντα του, γεγονός παράνομο.
Η Γερμανία, που είναι ένθερμος υποστηρικτής των τροϊκανικών μέτρων για την Ελλάδα, έχει 30,6% ποσοστό στην αγορά γενοσήμων, ενώ η Αυστρία 24,9%.
Το πιο χαμηλό ποσοστό πάντως εμφανίζει η εύπορη Ελβετία, όπου τα αντίγραφα καταλαμβάνουν μόλις το 9,8% της αγοράς. Και την ώρα που η τρόικα και ο Αδ. Γεωργιάδης ζητούν επιμόνως να αυξηθεί το ποσοστό στην Ελλάδα στο 60%, επιβαρύνοντας δραματικά τις τσέπες των ασθενών, ως εκ θαύματος οι «μνημονιακές» Πορτογαλία και Ιρλανδία παρουσιάζουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά στα αντίγραφα, με μόλις 20% και 12,1% αντίστοιχα.
Ο υπουργός Υγείας, προκειμένου να υλοποιήσει τις οδηγίες των τροϊκανών, τάζει λαγούς με πετραχήλια στους φαρμακοποιούς για να προωθήσουν τα γενόσημα, χαρίζοντάς τους ακόμη και τις υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebate), ενώ αντίστοιχα θα τιμωρεί τους γιατρούς εάν συνταγογραφούν πρωτότυπα.
Και ενώ ο Αδ. Γεωργιάδης επιχειρεί να εξοικονομήσει χρήματα από τη φαρμακευτική δαπάνη, βάζοντας τους ασθενείς να πληρώνουν περισσότερα, η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ), που οφείλει να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για τη μαζική φθηνή αγορά φαρμάκων στα νοσοκομεία, παρουσιάζει ταχύτητα... χελώνας.
Η επιτροπή φαίνεται ότι λειτουργεί με καθυστέρηση 3 ετών, καθώς από το 2010 αναμένονται οι διαγωνισμοί για την αγορά φαρμάκων στα νοσοκομεία. Μέχρι σήμερα, έπειτα από πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες, ελάχιστες ποσότητες έχουν φθάσει στον ΕΣΥ «διά χειρός» ΕΠΥ. Το θεσμικό πλαίσιο που είχε τεθεί επέτρεπε μόνο σε μία φαρμακευτική εταιρεία να προμηθεύει τα νοσοκομεία, εφ' όσον είχε κερδίσει το διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί στο παρελθόν ακόμη και προβλήματα τροφοδοσίας μεγάλων νοσηλευτικών ιδρυμάτων, επειδή εταιρεία που είχε κερδίσει το διαγωνισμό δεν είχε το απαραίτητο στοκ.
Εκπτώσεις
Συνέπεια είναι πολλοί διοικητές νοσοκομείων να προσπαθούν πλέον μόνοι να προχωρούν σε διαγωνισμούς, ώστε να κερδίζουν εκπτώσεις από τα φάρμακα. Μάλιστα πρώτη φορά νοσοκομείο κάνει το δικό του διαγωνισμό για να αγοράσει φάρμακα σε χαμηλότερες τιμές. Πρόκειται για το Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής (Δαφνί), από το οποίο στις 2 Αυγούστου προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός προμήθειας φαρμάκων από νοσοκομειακή μονάδα του ΕΣΥ.
Υστερα από σχετικό αίτημά του, το Δαφνί έλαβε κατ' εξαίρεση εξουσιοδότηση από τη 2η Υγειονομική Περιφέρεια και προχώρησε στην προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού σε επίπεδο μονάδας ΕΣΥ.
Η διαδικασία περιλαμβάνει 113 δραστικές ουσίες, με συνολικό προϋπολογισμό 700.000 ευρώ, και αφορά την κάλυψη αναγκών για ένα έτος.
Aναδημοσίευση από τη σελίδα της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)